In Nederland zit het qua autobelastingen net eventjes iets anders dan de andere landen in de Europese Unie. Wij hebben te maken met de BPM: Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Voorheen was dit een vast bedrag, maar dat druiste in tegen Europese regelgeving. Tegenwoordig wordt het BPM-bedrag berekend op basis van de CO₂-uitstoot. En juist daar hebben we een interessante ontwikkeling over te melden, want als je bij import het formulier niet goed invult, moet je heel veel BPM gaan betalen.

Als een auto Europese typegoedkeuring heeft, is het vrij eenvoudig om de uitstoot van de auto vast te stellen. Die wordt immers altijd vermeld in de Europese typegoedkeuring. Dus ook als je een auto wil importeren die nieuw nooit in Nederland is geleverd. Maar er schijnen uitzonderingen te zijn waarbij alleen de hogere WLTP-uitstoot vermeld staat, terwijl je (mits mogelijk) de gunstigere NEDC-cijfers in wil voeren. Soms wordt bij een auto helemaal geen CO2-uitstoot vermeld

Niets invullen = automatisch het hoogste BPM-bedrag

Dit kon je vroeger gewoon invullen en dan vulde het VIA-systeem van de RDW (het online-formulier dat je gebruikt voor aanmelding) de rest aan. Maar nu moet je dat dus zelf doen. Je kunt niet denken: ‘oh, ik vul het later wel in’, dan kan dat een prijzig grapje worden. Als er niets ingevuld wordt, dan vult het systeem automatisch de hoogst mogelijke uitstoot in. Dat is 507 gram CO₂ per kilometer en dat is extreem hoog. Het bruto BPM-bedrag komt dan uit op ietwat absurd bedrag van 156.158 euro.

Dat bedrag moet je dus extra betalen als je de auto op Nederlands kenteken wilt zetten. Uiteraard is het ridicuul om zoveel belasting te betalen over een Ford Focus, Kia Optima of Mercedes E-klasse (of wat je ook importeert), maar het kan dus gebeuren. Geharmoniseerde kentekens betekent, kort door de bocht, dat er één grote database is voor alle Europese kentekens.

Certificaat van Overeenstemming

Als een auto in Europa op kenteken heeft gestaan, wordt de benodigde informatie bij het invoeren meestal automatisch ingevuld. Mocht dit niet zo zijn, moet je het handmatig invullen. De CO₂-uitstoot kun je niet zomaar schatten; daarvoor heb je een CVO (Certificaat van Overeenstemming) nodig. Als dit certificaat ontbreekt (wat vaak voorkomt bij tweedehandsauto’s), kun je het aanvragen bij de importeur van de auto.

Lees ook: Waarom je je auto niet meer uit Duitsland wilt importeren, maar uit dit Europese land

Tenslotte nog een kleine toelichting: mocht je het verkeerd (of niet) hebben ingevoerd en mocht de RDW de maximale uitstoot rekenen (en dus het hoogste BPM bedrag), hoeft dat nog niet te betekenen dat je de 156.158 euro aan belasting moet betalen. Allereerst krijg je leeftijdskorting, natuurlijk. Ten tweede is het mogelijk om de CO2-uitstoot te laten herzien. Uiteraard gaat daar wel wat tijd overheen, dus zorg dat je het in één keer goed voor elkaar hebt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)