Kooptip: Ascari Ecosse in Nederland

De minder beruchte tegenhanger van Spyker uit de jaren negentig

Foto('s): Dirk de Jager / RM Sotheby'sAscari Ecosse
Foto('s): Dirk de Jager / RM Sotheby'sAscari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Foto('s): Dirk de Jager / RM Sotheby'sAscari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Foto('s): Dirk de Jager / RM Sotheby'sAscari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Foto('s): Dirk de Jager / RM Sotheby'sAscari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Foto('s): Dirk de Jager / RM Sotheby'sAscari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Foto('s): Dirk de Jager / RM Sotheby'sAscari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Foto('s): Dirk de Jager / RM Sotheby'sAscari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Foto('s): Dirk de Jager / RM Sotheby'sAscari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Ascari Ecosse
Ascari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Ascari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Ascari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Ascari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Ascari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Ascari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Ascari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart
Ascari Ecosse uit 1997 van Klaas Zwart

In het rijtje van Nederlandse sportauto’s mag naast Donkervoort en Spyker eigenlijk Ascari niet ontbreken. Kort nadat de Engelse Lee Noble (ja, die Noble) het merk had opgericht, kocht Klaas Zwart het. Het was de Ascari FGT met een Chevrolet-V8 die de Nederlandse ondernemer verleidde om het merk over te nemen. Na een niet al te succesvolle racecarrière moest de FGT in productie gaan als raceauto voor de straat. Een BMW-V8 verving de motor van Chevrolet en de Ascari Ecosse was geboren.

Deze Ascari Ecosse is 1 van slechts negentien exemplaren die tussen 1997 en 2003 werden geproduceerd en was in het bezit van de familie Zwart. Het stuur zit links en de 4,4-liter V8 werd iets gekieteld door tuner Hartge. Andere exemplaren kregen een opgeboorde V8 met 4,7 liter motorinhoud. De laatste twee Ecosses zouden zelfs een 5,0-liter V8 hebben gekregen. Na een leven op het Ascari Race Resort in Spanje kwam deze supercar naar Nederland. Daar kreeg hij een (dogleg!) zesbak in plaats van een vijfbak. Het vermogen bleef 300 pk.

Deze Ascari Ecosse staat te koop

De Ascari Ecosse weegt slechts 1.250 kilo, waardoor een 0-100-tijd van ergens in de 4 seconden mogelijk is. De topsnelheid bedraagt 320 km/u. Aan de rolkooi kun je nog zien dat het in eerste instantie een raceauto was, maar dan wel met leer, een goed geluidssysteem en airconditioning. Deze Ascari Ecosse met ruim 20.000 kilometer op de teller staat in Tilburg en wordt komende zaterdag geveild. De verwachting is dat hij tussen de 155.000 en 195.000 euro opbrengt. Gefascineerd door Ascari? Ga dan ook eens op zoek naar een KZ1.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken