
Op het eerste gezicht is lastig te begrijpen waar iedereen zich zo druk over maakt. De Aston Martin DB12 is een gefacelifte DB11: hetzelfde onderstel en ophanging, dezelfde motor (althans in de basis), dezelfde algemene eigenschappen. En toch… Dit is een auto die zichzelf begrijpt, die zijn positie vat en zijn rol prachtig vervult.
We noemen ’m natuurlijk nog steeds een grand tourer, maar zoals we al eerder uitgebreid hebben uitgelegd: de traditionele GT-definitie slaat inmiddels nergens meer op. ‘Een sportauto voor elke dag’, dat is het mantra. Hij rijdt met een geestdrift en balans die nieuw voor hem zijn, krijgt meer ondersteuning in bochten en heeft nog altijd het nodige talent om zich te gedragen als, nou ja, een GT.
Liever een V8 dan een V12 in de DB12
En wees niet rouwig om het verdwijnen van de V12: de scherpere V8 past beter bij de DB12, en heeft met 680 pk een hoeveelheid vermogen waar je gerust even stil van mag zijn. Geen hybride dingen hier, en toch voelt de DB12 zich prima thuis in onze tijden.
Hij is een grommende, gespierde en toch elegante verschijning die precies laat zien waarom het merk Aston Martin zo’n krachtig imago heeft. De DB12 is de kern van Aston Martin, hun maatstaf. Het is er een om trots op te zijn. En wat ons betreft is de Aston Martin DB12 daarom de GT van het Jaar 2023.
Meer van TopGear


Is het einde van zwarte wielen daar met deze nieuwe trend op komst?

Aston Martin DB12 vs Maserati GranTurismo Trofeo: Wat is de beste super-GT?

VIDEO: Is de Aston Martin DB12 Volante de mooiste nieuwe auto ter wereld?

Aston Martin DB12 review: De beste Aston Martin ooit?

Van de Aston Martin DB12 Volante krijg je spontaan zin in een zomerse rit

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Auto waar we het meest naar uitkijken in 2024: Ford Mustang GTD

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Waarom de Honda Civic Type R de beste performance-auto van 2023 is

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
