
Op het eerste gezicht is lastig te begrijpen waar iedereen zich zo druk over maakt. De Aston Martin DB12 is een gefacelifte DB11: hetzelfde onderstel en ophanging, dezelfde motor (althans in de basis), dezelfde algemene eigenschappen. En toch… Dit is een auto die zichzelf begrijpt, die zijn positie vat en zijn rol prachtig vervult.
We noemen ’m natuurlijk nog steeds een grand tourer, maar zoals we al eerder uitgebreid hebben uitgelegd: de traditionele GT-definitie slaat inmiddels nergens meer op. ‘Een sportauto voor elke dag’, dat is het mantra. Hij rijdt met een geestdrift en balans die nieuw voor hem zijn, krijgt meer ondersteuning in bochten en heeft nog altijd het nodige talent om zich te gedragen als, nou ja, een GT.
Liever een V8 dan een V12 in de DB12
En wees niet rouwig om het verdwijnen van de V12: de scherpere V8 past beter bij de DB12, en heeft met 680 pk een hoeveelheid vermogen waar je gerust even stil van mag zijn. Geen hybride dingen hier, en toch voelt de DB12 zich prima thuis in onze tijden.
Hij is een grommende, gespierde en toch elegante verschijning die precies laat zien waarom het merk Aston Martin zo’n krachtig imago heeft. De DB12 is de kern van Aston Martin, hun maatstaf. Het is er een om trots op te zijn. En wat ons betreft is de Aston Martin DB12 daarom de GT van het Jaar 2023.
Meer van TopGear


Is het einde van zwarte wielen daar met deze nieuwe trend op komst?

Aston Martin DB12 vs Maserati GranTurismo Trofeo: Wat is de beste super-GT?

VIDEO: Is de Aston Martin DB12 Volante de mooiste nieuwe auto ter wereld?

Aston Martin DB12 review: De beste Aston Martin ooit?

Van de Aston Martin DB12 Volante krijg je spontaan zin in een zomerse rit

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Auto waar we het meest naar uitkijken in 2024: Ford Mustang GTD

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Waarom de Honda Civic Type R de beste performance-auto van 2023 is

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)
