
Op het eerste gezicht is lastig te begrijpen waar iedereen zich zo druk over maakt. De Aston Martin DB12 is een gefacelifte DB11: hetzelfde onderstel en ophanging, dezelfde motor (althans in de basis), dezelfde algemene eigenschappen. En toch… Dit is een auto die zichzelf begrijpt, die zijn positie vat en zijn rol prachtig vervult.
We noemen ’m natuurlijk nog steeds een grand tourer, maar zoals we al eerder uitgebreid hebben uitgelegd: de traditionele GT-definitie slaat inmiddels nergens meer op. ‘Een sportauto voor elke dag’, dat is het mantra. Hij rijdt met een geestdrift en balans die nieuw voor hem zijn, krijgt meer ondersteuning in bochten en heeft nog altijd het nodige talent om zich te gedragen als, nou ja, een GT.
Liever een V8 dan een V12 in de DB12
En wees niet rouwig om het verdwijnen van de V12: de scherpere V8 past beter bij de DB12, en heeft met 680 pk een hoeveelheid vermogen waar je gerust even stil van mag zijn. Geen hybride dingen hier, en toch voelt de DB12 zich prima thuis in onze tijden.
Hij is een grommende, gespierde en toch elegante verschijning die precies laat zien waarom het merk Aston Martin zo’n krachtig imago heeft. De DB12 is de kern van Aston Martin, hun maatstaf. Het is er een om trots op te zijn. En wat ons betreft is de Aston Martin DB12 daarom de GT van het Jaar 2023.
Meer van TopGear


Is het einde van zwarte wielen daar met deze nieuwe trend op komst?

Aston Martin DB12 vs Maserati GranTurismo Trofeo: Wat is de beste super-GT?

VIDEO: Is de Aston Martin DB12 Volante de mooiste nieuwe auto ter wereld?

Aston Martin DB12 review: De beste Aston Martin ooit?

Van de Aston Martin DB12 Volante krijg je spontaan zin in een zomerse rit

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Auto waar we het meest naar uitkijken in 2024: Ford Mustang GTD

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Waarom de Honda Civic Type R de beste performance-auto van 2023 is

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt
