
Op het eerste gezicht is lastig te begrijpen waar iedereen zich zo druk over maakt. De Aston Martin DB12 is een gefacelifte DB11: hetzelfde onderstel en ophanging, dezelfde motor (althans in de basis), dezelfde algemene eigenschappen. En toch… Dit is een auto die zichzelf begrijpt, die zijn positie vat en zijn rol prachtig vervult.
We noemen ’m natuurlijk nog steeds een grand tourer, maar zoals we al eerder uitgebreid hebben uitgelegd: de traditionele GT-definitie slaat inmiddels nergens meer op. ‘Een sportauto voor elke dag’, dat is het mantra. Hij rijdt met een geestdrift en balans die nieuw voor hem zijn, krijgt meer ondersteuning in bochten en heeft nog altijd het nodige talent om zich te gedragen als, nou ja, een GT.
Liever een V8 dan een V12 in de DB12
En wees niet rouwig om het verdwijnen van de V12: de scherpere V8 past beter bij de DB12, en heeft met 680 pk een hoeveelheid vermogen waar je gerust even stil van mag zijn. Geen hybride dingen hier, en toch voelt de DB12 zich prima thuis in onze tijden.
Hij is een grommende, gespierde en toch elegante verschijning die precies laat zien waarom het merk Aston Martin zo’n krachtig imago heeft. De DB12 is de kern van Aston Martin, hun maatstaf. Het is er een om trots op te zijn. En wat ons betreft is de Aston Martin DB12 daarom de GT van het Jaar 2023.
Meer van TopGear


Is het einde van zwarte wielen daar met deze nieuwe trend op komst?

Aston Martin DB12 vs Maserati GranTurismo Trofeo: Wat is de beste super-GT?

VIDEO: Is de Aston Martin DB12 Volante de mooiste nieuwe auto ter wereld?

Aston Martin DB12 review: De beste Aston Martin ooit?

Van de Aston Martin DB12 Volante krijg je spontaan zin in een zomerse rit

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Auto waar we het meest naar uitkijken in 2024: Ford Mustang GTD

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Waarom de Honda Civic Type R de beste performance-auto van 2023 is

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
