Dapper van Aston Martin. Tweezitters zonder vast dak of voorruit blijken heel lastig om te verkopen. McLaren merkte dat al met de Elva en ook Aston Martin had in 2021 nog niet alle V12 Speedsters gesleten. Toch komen ze nu weer met een nieuwe. Of is deze Aston Martin DBR22 een slinkse manier om de laatste Speedsters te slijten?
De Aston Martin DBR22 is voor nu nog een studiemodel, maar voor ‘geselecteerde klanten’ wordt de auto realiteit. Voorin ligt een 5,2-liter V12 met twee turbo’s die goed is voor 715 pk en 753 Nm koppel. Het schakelen doet een achttraps automaat voor je. De 0-100-tijd is ongeveer 3,5 seconden en de top is zo’n 320 km/u.
De koets van de Aston Martin DBR22 bestaat voor het grootste gedeelte uit koolstofvezel en een aantal aluminium onderdelen komt uit de 3D-printer. Inspiratie komt onder meer van de DBR1 die in 1959 Le Mans won. Ook elementen van de DB3S uit 1953 zou je in de DBR22 moeten herkennen. Het merk deed zijn best om zo min mogelijk panelen te gebruiken voor de carrosserie.
De prijs van de Aston Martin DBR22 is niet bekend
De Aston Martin DBR22 wordt in elkaar gezet door de Q-divisie van het merk. De referentie naar Q uit de James Bond-films zal hierbij geen toeval zijn. Dit is precies de afdeling die de gekste wensen kan laten uitkomen. Dus áls je graag een handbak wilt, zou dat voor genoeg eurootjes wel lukken. Naar verluidt gaat de DBR22 zo’n 2 miljoen euro kosten en er worden slechts 10 stuks gebouwd.
Reacties