Ze hebben bij Aston Martin een hoop feestjes te vieren de laatste tijd. De DBS, het nieuwe topmodel beleefde zojuist op de IAA zijn Europese première. Da’s een. Twee: onlangs ‘deed’ de V8 Vantage een rondje Nordschleife binnen de 8 minuten, de tijd over het algemeen beschouwd wordt als de grens tussen ‘heel erg snel’ en ‘heel erg verschrikkelijk bloedstollend snel’. Ten derde: de DBR9, de raceversie van de DB9, deed het lang niet slecht tijdens de 24 Uur van Le Mans – wat heet: hij won zijn klasse (GT1) en werd zeer verdienstelijk vijfde overall. Die twee racefeiten werden op de IAA gememoreerd in de vorm van twee speciale modellen.

De eerste is de V8 Vantage N400. De motor kreeg er 20 pk en 10 Nm bij, waardoor hij nu 400 pk en 420 Nm levert. De N400 is volgepompt met extra’s als bijzonder leer, navigatie, superstereo en verwarmbare stoelen. Een speciaal Sports Pack zorgt voor een iets andere (lees: sportievere) afstemming van het onderstel, en mildjes gewijzigde skirts en bumpers, andere velgen, een glimmende grille en helder koplampglas maken het feestje compleet.

De Le Mans-overwinning wordt natuurlijk gevierd met een aparte DB9, toepasselijk LM geheten. Motorisch verandert er niets, maar ook hij krijgt dat Sports Pack, speciaal leer op de stoelen, en wat onzinnigheden als rode remklauwen. Hij is er alleen in een bijzondere kleur (‘Sarthe Silver’), alleen als coupé, en alleen met de Touchtronic versnellingsbak.

Oh, nog één feestreden dan: Aston Martin is door de ‘gezaghebbende’ CoolBrands Council voor de tweede keer op rij verkozen tot ‘Coolste Merk van Groot-Brittannië’. Een ‘cool brand’ is volgens het instituut ‘een merk dat door leiders en invloedrijken wordt beschouwd als extreem begeerlijk. Rond zo’n merk hangt een bepaald soort mystiek, die tot gevolg heeft dat gebruikers gezien worden als mensen met een uitzonderlijk gevoel voor smaak en stijl.’ Naar verluidt kun je ter gelegenheid van dit heuglijke feit je Aston Martin nu kostenloos in een klomp ijs laten gieten. 

Reacties

Meer van TopGear