Iedereen met z'n boze vingers boven het toetsenbord: dit is een Aston Martin SUV. Nou ja, een conceptversie dan. Ze zeggen dat ie 'tegen de conventies in gaat', en opvallend genoeg is dat nu eens geen marketinggeneuzel, maar klopt het aardig.

Misschien doet de DBX je ergens denken aan Spykers D8/D12 crossover of Audi's Nanuk concept, maar over het algemeen zul je met ons eens zijn dat dit geen SUV is zoals alle andere. Het is een veel vloeiender en meer samenhangend stuk design dan we hadden durven hopen; zeker na die plompe Lagonda conceptcar van een jaar of zes geleden.

Hoewel een crossover qua hoogte is de DBX qua vorm meer een sportauto. Aston belooft desondanks dat er vier mensen comfortabel in zullen passen. De conceptcar heeft drie deuren; een uiteindelijke productieversie zou er in ieder geval vijf krijgen. Zoals altijd met dit soort auto's geldt de DBX tevens als stijloefening voor toekomstige Aston Martins, hoewel we in z'n grille en koplampen vooral ook de huidige modellen herkennen.

De aandrijflijn is elektrisch, iets wat het productiestadium best eens zou kunnen gaan halen. Immers, als het merk blijft groeien, zullen ze zich vroeg of laat om hun bedrijfsgemiddelde CO2-uitstoot zorgen moeten gaan maken (iets wat bij kleine fabrikanten door de vingers wordt gezien). In de DBX vinden we bij elk wiel een elektromotor en een verzameling lithium-sulfur-accu's – een technologie van de vrij nabije toekomst. Geen zorgen: onder die motorkap past ook best een enorme benzinemotor in V-vorm.

Hoe dan ook: die Aston Martin SUV, die komt er. Het merk moet wel, want met alleen sportauto's red je het simpelweg niet meer in de opkomende markten van Rusland, Brazilië en vooral China. Astons nieuwe CEO Andy Palmer is de geestesvader van het project; hij trapte het af op zijn vierde dag op kantoor en is van plan de auto in 2020 productieklaar te hebben. Dat is ambitieus, maar mogelijk. Wij hopen vooral, als het dan toch gaat gebeuren, dat het eindresultaat er ongeveer zo uitziet.

Reacties

Meer van TopGear