De oude baas van AMG is de nieuwe baas bij Aston Martin, waar het momenteel niet bijster lekker mee gaat. We zetten alvast wat suggesties op digitaal papier om Tobias Moers een vliegende start te geven. Kan hij op deze manier Aston Martin redden?

01. Zet de ketel op

Gefeliciteerd met uw nieuwe baan, Herr Moers. Aston is op en top Brits, en dat vinden niet alleen Engelsen – de rest van de wereld vindt dat ook. Het past naadloos in het rijtje bolhoed/een ontbijt waarvan je aders nog vóór de lunch zijn dichtgeslibd/The Queen. Die trouwens ook wat Duitse roots heeft, wat niemand erg vindt. Het zal dus belangrijk zijn om de Britse zeden en gewoonten te leren kennen. Bovenaan de to-do-lijst dient te staan hoe Britten thee zetten en drinken, wat crumpets zijn (hint: een klein cake’je) en waarom je die met Marmite eet, gevolgd door fish and chips als diner. Sterkte daarmee. Maar wees vooral niet beschroomd wat van die oer-Duitse efficiency en bouwkwaliteit mee te nemen – dat kan Aston wel gebruiken.

02. Maak goede auto’s en maak ze goed

Wat is luxe, eigenlijk? Is het een botversplinterende sportauto of een fluweelzachte grand tourer? Laten we het zo zeggen: als u vanuit Warwickshire naar Baden-Württemberg rijdt (gaat u vast wel een keer doen), welke auto zou u dan kiezen? Als het op de essentie aankomt: Aston Martin is het best in luxe GT’s, zeg maar chiquere, snellere Jaguars. Focus daarop.

03. Maak het merk sterker

De zaken staan er op dit moment niet al te best voor. Om eerlijk te zijn: de wereld zit gewoon niet te wachten op meer Cygnets, flitsende huizenblokken of onderzeeërs met een ander logootje. Aston Martin werd in 2018 niet zozeer voorzichtig te water gelaten om te kijken of het bleef drijven – het werd in een zak met stenen gestopt en van een brug gedonderd. De aandeelhouders zullen vast tevreden zijn met een nieuwe baas in Gaydon, maar u zult kracht, stabiliteit en vakmanschap moeten laten zien. Liefst allemaal tegelijk. Het persbericht dat volgde op uw aanstelling maakte nogal een punt van uw inspanningen bij AMG – het gamma verdubbeld, de verkopen verviervoudigd, la-di-da. Prachtig, maar wees voorzichtig: als het u alleen om volume gaat, komt u zomaar in het territorium van beter bewapende rivalen als BMW en Mercedes terecht.

04. Stop met die special editions

Gebruik ‘de kennis van nu’. Terugkijkend weet iedereen dat de wereld echt geen DBS met een speciaal verfje ter gelegenheid van de verjaardag van de Concorde nodig had, of een DBS Superleggera TAG Heuer, compleet met ‘gratis’ horloge. De ervaring leert dat wie op dit moment werkt aan de ‘Zorghelden-Rapide’ of de ‘75e verjaardag van de Tweede Wereldoorlog-Vantage’ nú zijn gereedschap moet neerleggen. Een slimme ‘one-off’ (die ook echt een beetje bijzonder is) kan zeker wat aandacht voor het merk genereren, of de interesse in een uitlopend model wat oppoken. Maar een eindeloze stroom spul dat hooguit geschikt is om de garages van miljardairs mee te versieren – het is nogal gezocht en komt wat nerveus over.

05. Verspil geen geld aan de F1

Goed, het is misschien wat laat om nog op de rem te trappen waar het de F1-inspanningen betreft. Maar laten we wel wezen: dat wordt waarschijnlijk een ramp. Hoeveel fabrikanten zijn in de F1 gestapt en hebben er een succes van gemaakt? Ferrari en McLaren startten in de F1 voordat ze ‘gewone’ auto’s gingen produceren en oké, Mercedes doet het goed, maar alle anderen hebben het strijdperk bezaaid met builen verlaten. Waar moet het sowieso heen met die F1, de komende jaren? De sport kampt met een beschamende, publieke identiteitscrisis en dit moment lijkt dus nogal hachelijk om als fabrieksteam in te stappen. Maar goed, met meneer Stroll als Chef Portemonnee zit u voorlopig wel even vast aan de F1, lijkt het. En zolang dat F1-team maar niet te veel geld van de fabriek opslorpt (of wellicht zelfs wat verdient) is er ook weer niet zoveel aan de hand.

06. Bouw een EV

Jammer, jammer dat de elektrische Rapide geannuleerd is, net nu elektrische auto’s beter in de markt komen te liggen. Aston was ook al weifelachtig met de SUV. Zorg nou dat dat niet meer gebeurt. Gáán met die handel, niet lullen maar poetsen. Een luxe EV met een stevige actieradius ligt helemaal in Astons straatje. Zeker, dat is een kostbare aangelegenheid, maar gezien al die grote AMG-motoren die jullie over laten komen; heeft Mercedes niet nog ergens een elektrisch platform liggen dat jullie kunnen lenen? Of bel een Brits bedrijf dat wat te verkopen heeft – Williams, of misschien zelfs die aardige meneer Dyson.

07. Laat Lagonda zitten

Lagonda mag dan op uw nieuwe briefpapier staan, het is een dood merk. Gecremeerd én begraven. En waar staat het nou helemaal voor? Leuk en aardig, om een grote elektrische SUV op de markt te brengen, maar dat segment wordt steeds drukker en geen enkele nieuwe Aston zou het moeilijker dan noodzakelijk moeten worden gemaakt door hem een in feite gloednieuw naamplaatje op te plakken. Denk er eens over na: die fijne, comfortabele elektrische SUV-conceptcar past toch gewoon prima bij Aston Martin zelf? Doe verstandig en laat Lagonda lekker zitten. Al het geld dat u nodig zou hebben om dat nieuwe merk weer te gaan lanceren en uitleggen, kan immers veel beter aan andere dingen worden besteed.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)