
Komt er ooit een einde aan de hoeveelheid verschillende versies van de Aston Martin Vantage? Voorlopig niet, zo blijkt, en dat vinden we helemaal niet erg.
Dit is namelijk de meest extreme variant tot nu toe: de V12 Vantage S. Hij biedt precies wat je denkt: meer poweeeer. Daarnaast onderscheidt ie zich door een koolstofvezelen grille, zwarte carrosseriepanelen (het dak, een deel van de achterklep) en gesmede tienspaaks velgen. Hij ziet er angstaanjagend uit.
De V12 S vervangt de 'normale' V12 Vantage, net als de Rapide S dat bij de Rapide deed. Helaas moeten we daar een kanttekening bij plaatsen: waar de V12 Vantage nog te bestellen was met een handgeschakelde zesbak, doet de S het altijd met een Sportshift III gerobotiseerde bak. En zo lijkt ook Aston Martin langzaam afstand van de good old manual te gaan nemen. Het is treurig.
Kijk echter even naar deze cijfers en wees onmiddellijk weer blij: 573 pk, 620 Nm, 330 km/u. Nog steeds uit een 6,0-liter V12, nog steeds zonder turbo's of andere fratsen. Er is een snellere stuurratio (15:1) en een nieuwe Servotronic stuurbekrachtiging, die tevens reageert op de Normal-, Sport- en Track-knoppen waarmee je het nieuw beschikbare adaptieve onderstel kunt instellen. Er is een koolstofvezelpakket waarmee je het interieur kunt opdoffen, evenals alcantara en twee soorten leer. En er is een uitlaatsysteem dat is afgeleid van dat van de One-77, voor nog meer oorverdovend engelengebulder.
Laten we naar dat laatste vooral even gaan luisteren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Deze Aston Martin is de enige straatlegale Vantage AMR Pro en hij is te koop

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

De nieuwe Aston Martin Vantage is krachtiger dan de 911 Turbo S

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien
