Volgende week maakt hij dan eindelijk zijn officiële debuut, waar anders dan op de Autoshow van Koeweit (…): de Aston Martin V12 Zagato. Het wordt er een voor snelle jongens, letterlijk en figuurlijk. Dankzij de 510 pk sterke twaalfcilinder moet even optrkken van stoplicht naar snelweg in een oogwenk meer dan vier seconden gepiept kunnen zijn en lid van de 300+-club worden kan ook: de Zagato loopt nog net vijf kilometer per uur harder.

Er worden maar 150 exemplaren op de weg gezet, dus je moet er nog snel bij zijn ook. En goed in de centen zitten, want voor minder dan vier ton nemen de Britten geen afscheid van hem. Er moeten zeker in zijn introductieregio genoeg types zijn die dat fluitend neertellen en vragen of ze hem ook in matgoud hebben.

Zagato is een Milanees designhuis dat al sinds 1919 auto’s ontwerpt en eventueel bouwt voor grote autofabrikanten, veelal in kleine, exclusieve series. Ferrari, Maserati, Bentley, Rolls-Royce, Lancia, Jaguar en niet te vergeten Spyker (De C12 Zagato van 2007 is wat ons betreft nog altijd de mooiste Spyker ooit) gingen Aston Martin voor. Nou ja, voor: in 1960 maakten de Italianen al een oogverblindend fraaie DB4-versie voor de Britten.

Kenmerkend voor Zagato: veel, heel veel handwerk (zo ook bij de V12: aluminium en koolstofvezel vechten om voorrang) en het befaamde ‘double bubble’-dak, dat uiteraard ook deze jongen siert. Waarom hebben wij toch geen olie..?

 

Reacties