Zeshonderd vijfenzestig pk. Laten we dat gelijk maar benoemen: dat is erg veel. Al helemaal voor de Vantage, want dat is nog altijd de instapper van Aston Martin. Normaliter noemen we zo’n opfrisbeurt zoals dit een ‘facelift’, maar dit is meer de scène uit Captain America waar dat scharminkeltje in die vreemde telefooncel stapt en waar je een paar minuten later kaas op z’n buikspieren kunt schaven.

Aston Martin besloot een tijdje geleden dat elke auto in het aanbod de sterkste in zijn klasse moet zijn. Het merk keek dus even goed naar de Mercedes-AMG GT (558 pk), de Ferrari Roma (620 pk) en de Porsche 911 Turbo S (650 pk) en voegde 155 pk en 115 Nm toe aan de 4,0-liter V8 van AMG. Het nieuwe koppel komt hiermee op 800 Nm. De 0-100-tijd is net geen 3,5 seconden en de topsnelheid is 325 km/u.

Aston Martin mag meer sleutelen aan de AMG-motor

Het extra vermogen komt niet alleen van wat extra regeltjes software. Aston Martin paste de deal aan met motorleverancier AMG en mag daarom nu meer zelf aan de motor sleutelen. Voor de Vantage paste Aston de nokkenassen aan, de compressieverhoudingen en er blaast nu 50 procent meer koele lucht door de radiateurs. Oh, en een setje grotere turbo’s helpt natuurlijk ook wel mee met het extra vermogen.

De eindoverbrenging is korter en software van de versnellingsbak is herzien voor kortere schakeltijden. De flippers achter het stuur zijn nieuw en draaien met het stuur mee. Volgens Aston is de bandbreedte van de adaptieve dempers toegenomen met 500 procent. Dit betekent dat de Vantage comfortabeler in de comfortabele modus moet zijn, maar sportiever in de sportiefste modus.

De Aston Martin Vantage heeft de grotere grille echt nodig

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het uiterlijk van de nieuwe Aston Martin Vantage. Logischerwijs is de grille gegroeid voor de extra koeling, maar in tegenstelling tot veel andere moderne auto’s, is de grille helemaal open. Er zijn geen inzetstukken voor de aerodynamica; dit ding is gulzig als het gaat om koellucht.

De koplampen zijn overduidelijk anders en de luchtgaten in de motorkap zijn effectiever. De spoorbreedte áchter is toegenomen met 30 millimeter. Dit betekent dat er bredere wielen achterop zitten. Tussen de achterwielen is de boel verstevigd om de carrosserie stijver te maken, net als voorop. Je kunt je afvragen wat er niet herzien is aan de Vantage.

Weinig Mercedes meer in het interieur

De oude Vantage gebruikte een overdaad aan knoppen om je af te leiden van het gedateerde Mercedes-infotainmentsysteem, en ook dat is opgelost. De vernieuwde Vantage krijgt het moderne Aston-systeem dat zowaar werkt. Er zijn fysieke knoppen voor zaken als de ophanging, uitlaat en tractiecontrole. Daarnaast selecteer je nu de versnelling met een pookje, en niet met losse PRND-knoppen.

Er is bijna niets meer van Mercedes te vinden in het interieur. De Nederlandse prijs van de Aston Martin Vantage is nog niet bekend. In het VK ben je zo’n 190.000 euro kwijt. In Nederland zouden daar nog een hoop belastingen bij komen. En helaas: dan krijg je nog wel de grote lompe sleutel die de oude ook had. Kleinigheidjes hou je.

Reacties

  • Chris heeft op 13 februari 2024 geschreven:

    Veel mooier dan de huidige van voren, maar hij lijkt daar wel erg veel op de DB12 en DBS.

    Hopelijk is de prijs niet sterk verhoogd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)