
Meer is altijd beter. Dat geldt voor bijna alles: geld, Flippo’s, WK-punten, borrelnoten en pk’s. Ook al heb je er al heel veel, je wil altijd net ietsje meer. Dat is precies de vraag die Aston Martin beantwoordt met de Aston Martin V8 Vantage S. Voor jou als kersverse loterijwinnaar is het belangrijk om te weten dat dit de versie is die je wil. Je hebt namelijk het kleinste model met de grootste motor, en de geschiedenis wijst uit dat dát de beste versies zijn.
Bij kleine fabrikanten als Aston Martin is het altijd goed om even op de eerste facelift of het S-model te wachten. Dit is de S-uitvoering van het faceliftmodel, dus je zit dubbel gebakken. Dat betekent dat alle kinderziektes eruit zijn, en de afstelling en hardware net wat beter zijn doorontwikkeld. De gewone V8 Vantage is al een geweldige auto, en de update in 2024 deed daar nog een schep bovenop. Dit is dus de ultieme versie.
Meer power voor de Aston Martin Vantage S
Zoals gezegd is er meer vermogen. De motor is afkomstig van AMG. Sommige puristen vinden daar wat van, maar wij vinden het geweldig. AMG maakt immers geweldige achtcilinders – en deze is ook geweldig. Je hebt nu 680 pk in plaats van 660 pk tot je beschikking. Dat zou je aan de ruime kant kunnen vinden, want al dat vermogen gaat naar de achterwielen. Het koppel blijft gelijk, maar met 800 Nm was dat sowieso al te veel voor alleen de achterwielen.

Op de sprint is dit nieuwe model ietsje sneller naar de 100 km/u: dat duurt nu 3,4 seconden in plaats van 3,5. Dan is het wel de bedoeling dat er verse achterbanden onder liggen. En de ondergrond moet ook stroef zijn. Het maakt uiteraard allemaal niet uit: niemand koopt een Aston Martin voor stoplichtsprintjes of de topsnelheid (hij haalt 325 km/u). Deze auto is een bredeglimlachgenerator. De motor is luid, het vermogen is te hoog en hij ziet er waanzinnig fraai uit.
Uiterlijke en technische aanpassingen
Het is een V8 Vantage, maar dan net wat dikker. En waar een Duitse auto snel ordinair kan worden, wordt een Aston er juist charmanter van. Juist omdat het eigenlijk een gedistingeerde Brit is, is het leuk dat de Aston Martin V8 Vantage S net een spoilerlip te veel heeft. Alsof James Bond een schuine mop vertelt. Het is niet alleen uiterlijk vertoon. De wegligging is verbeterd met speciale Bilstein DTX-dempers die moeten zorgen voor meer controle. Verder zijn diverse rubbers aangepast. Ook camber en caster zijn herzien.

Het zijn allemaal relatief kleine aanpassingen voor een auto die al erg goed is. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Aston Martin door veel kleine modificaties aanzienlijk beter wordt. Voorheen betekende dat dat Aston dan ein-de-lijk aansluiting vond met Porsche en Ferrari. Dat had de oude al, dus we zijn benieuwd wat deze versie gaat doen.
Interieur van de Aston Martin V8 Vantage S
Het interieur is eveneens bijzonder fraai. De auto maakt gebruik van de nieuwste variant van Apple CarPlay, die verder gaat dan het spiegelen van je iPhone. Ook alle tellers, meters en andere schermen neemt-ie over. Dit is typisch zo’n feature die zich moet bewijzen over langere tijd. Middels updates zou je het vers kunnen houden. We moeten dus even vijf à tien jaar wachten om te zien of het inderdaad de moeite waard was. Tot die tijd heb je die goddelijke V8 om van te genieten.

Concurrentie
Wanneer de Aston Martin V8 Vantage S op de markt verschijnt is niet bekend, de prijs evenmin. We kunnen ons zo voorstellen dat niemand meer de gewone versie gaat bestellen. Je gaat ook geen Whopper eten zonder curly fries. De V8 Vantage S gaat concurreren met de gevestigde orde, waarbij de Ferrari Amalfi natuurlijk de meest directe concurrent is. We plannen de dubbeltest alvast in.
- BMW M8 Competition Coupé
- Ferrari Amalfi
- Maserati MC20
- Mercedes AMG GT 63
- Porsche 911 Turbo S