Volgens de wetenschap (om het lekker concreet te houden) zijn mensen met een symmetrisch gezicht over het algemeen aantrekkelijker. Bij auto’s is dat net zo. Toch overtraden automerken door de jaren heen deze schoonheidsregel en maakten auto’s op verschillende manieren asymmetrisch. Zeer vervelend voor mensen die hun volume altijd op een rond getal willen en het streepje van de volumeknop omhoog.
Volkswagen Golf 4
De vierde generatie van de Volkswagen Golf is de Nemo uit de autowereld. Behalve dan dat ie niet kwijt is. Een van zijn vinnetjes (buitenspiegels) is kleiner dan de andere. Op de foto’s lijkt de rechter (op de foto linker) spiegel altijd half ingeklapt. Een goedkope oplossing is om de linker spiegel uit Engeland te bestellen, daar is het namelijk gespiegeld.
AMC Pacer
Kopers van bredere auto’s, zoals Cadillacs, moesten zich thuis voelen in de vissenkom. Om instappen voor passagiers achterin te vergemakkelijken, werd de deur aan de rechterkant 10 centimeter langer gemaakt.
Land Rover Discovery
De eerste Land Rover Discovery had zijn kenteken links op de kofferklep omdat het reservewiel aan de rechterkant hing. LaRo knipoogt (de meest asymmetrische der gezichtsuitdrukkingen) hiermee naar de Disco van weleer. Het resultaat is meer beroerte dan knipoog. Gelukkig kun je het zelf oplossen.
Nissan Cube
Met de Nissan Cube kun je hard, maar dan wel écht heel hard in je dode hoek kijken. Dat lijkt tenminste zo. De ruit loopt wel door, maar achter de optische ruit zit gewoon een metalen stijl. Wij kregen de doorloper rechts en in Japan hebben ze ‘m links zitten. De Nissan Cube was zeer geliefd onder een zeer selectief gezelschap. Waarschijnlijk past de voltallige fanclub in één Cube – al blokkeer je dan wel het uitzicht door het ruitje.
Mini Clubman
Als het gaat om kinders evacueren is er bij auto’s een goede en een slechte kant. Net als bij stadsbussen. Dat is de rechterkant, of stoepkant. Daarom is het vrij sadistisch dat extra portiertje bij rechtsgestuurde exemplaren uit Engeland ook rechts zitten.
Hyundai Veloster
De Velostar is een malle hatchback met vier deuren. Je leest het goed: vier. En de ruit van de achterklep gaat gewoon mee open. Hetzelfde idee als de Clubman, dus: een extra deur aan de veilige kant. Hier sloeg de Veloster helaas nooit aan en besloot de importeur ‘m niet meer te leveren.
Alle Alfa Romeo’s
Elke. Verdraaide. Keer. De hardleerse ontwerpers van Alfa Romeo vergeten altijd om een kentekenplaat te integreren in hun ontwerpen. Vraag het de starre Italianen en ze zullen zeggen: ‘ies oké like dies, eh’. Vooruit, twee pizza’s en we spreken nergens meer over.
Reacties
feyecas heeft op 26 september 2021 geschreven:
Neem mij niet kwalijk, maar asymmetrische Alfa’s? De nummerplaat over dat prachtige hart zou sowieso de plank compleet mis slaan.
Achterwielen van Renault R4 (1961-1994) staan niet zelfde afstand van voorwielen.
Ofwel: wielbasis rechts is groter/langer dan links. Dit door ingenieuze ruimtebesparende achterwielophanging en daardoor een brede vlakke laadvloer.
Jaap heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
Klopt, torsievering. De R18 had het ook, zowel voor als achter
VW Caddy heeft totaal verschillende spiegels (maar wel de beste qua verkeersveiligheid). En als je dan ook nog de gedeelde achterdeuren hebt, is het allemaal wel heel erg asymmetrisch.
feyecas heeft op 26 september 2021 geschreven:
Neem mij niet kwalijk, maar asymmetrische Alfa’s? De nummerplaat over dat prachtige hart zou sowieso de plank compleet mis slaan.
Daan heeft op 25 september 2021 geschreven:
Mitsubishi Eclipse 2G had een bult in de motorkap aan één kant
Adriaan heeft op 25 september 2021 geschreven:
Spiegels van de Mercedes w124 zijn totaal verschillend van elkaar
Derk heeft op 10 augustus 2019 geschreven:
Ik vind asymmetrische delen iedere dag bij vele auto’s.
Bij kapotte verlichting of links feller dan rechts zowel voor of achter.
Gerben heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
Achterwielen van Renault R4 (1961-1994) staan niet zelfde afstand van voorwielen.
Ofwel: wielbasis rechts is groter/langer dan links. Dit door ingenieuze ruimtebesparende achterwielophanging en daardoor een brede vlakke laadvloer.
Jaap heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
Klopt, torsievering. De R18 had het ook, zowel voor als achter
Jerry heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
R4 ook? R16 in ieder geval.
Justs heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
VW Caddy heeft totaal verschillende spiegels (maar wel de beste qua verkeersveiligheid). En als je dan ook nog de gedeelde achterdeuren hebt, is het allemaal wel heel erg asymmetrisch.
Lars heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
Mn autisme begint hiervan te tintelen
Stefan heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
De spiegels van de Audi A4 uit 1995 zijn ook niet gelijk. Rechts is kleiner dan links.
Chris heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
Spiegels van de mercedes w201.
Die zijn ook verschillend
Corne heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
En alle Porsche modellen 911,964 en 993!!! Daar zitten de spiegels op verschillende plaatsen op de deuren!
Pascal heeft op 9 augustus 2019 geschreven:
Ik mis de Toyota Tercel Wagon uit begin jaren 80… had een asymmetrische achterklep.
1 heeft op 22 mei 2019 geschreven:
oof