Volgens de wetenschap (om het lekker concreet te houden) zijn mensen met een symmetrisch gezicht over het algemeen aantrekkelijker. Bij auto’s is dat net zo. Toch overtraden automerken door de jaren heen deze schoonheidsregel en maakten auto’s op verschillende manieren asymmetrisch. Zeer vervelend voor mensen die hun volume altijd op een rond getal willen en het streepje van de volumeknop omhoog.

Volkswagen Golf 4

De vierde generatie van de Volkswagen Golf is de Nemo uit de autowereld. Behalve dan dat ie niet kwijt is. Een van zijn vinnetjes (buitenspiegels) is kleiner dan de andere. Op de foto’s lijkt de rechter (op de foto linker) spiegel altijd half ingeklapt. Een goedkope oplossing is om de linker spiegel uit Engeland te bestellen, daar is het namelijk gespiegeld.

AMC Pacer

Kopers van bredere auto’s, zoals Cadillacs, moesten zich thuis voelen in de vissenkom. Om instappen voor passagiers achterin te vergemakkelijken, werd de deur aan de rechterkant 10 centimeter langer gemaakt.

Land Rover Discovery

De eerste Land Rover Discovery had zijn kenteken links op de kofferklep omdat het reservewiel aan de rechterkant hing. LaRo knipoogt (de meest asymmetrische der gezichtsuitdrukkingen) hiermee naar de Disco van weleer. Het resultaat is meer beroerte dan knipoog. Gelukkig kun je het zelf oplossen.

Nissan Cube

Met de Nissan Cube kun je hard, maar dan wel écht heel hard in je dode hoek kijken. Dat lijkt tenminste zo. De ruit loopt wel door, maar achter de optische ruit zit gewoon een metalen stijl. Wij kregen de doorloper rechts en in Japan hebben ze ‘m links zitten. De Nissan Cube was zeer geliefd onder een zeer selectief gezelschap. Waarschijnlijk past de voltallige fanclub in één Cube – al blokkeer je dan wel het uitzicht door het ruitje.

Mini Clubman

Als het gaat om kinders evacueren is er bij auto’s een goede en een slechte kant. Net als bij stadsbussen. Dat is de rechterkant, of stoepkant. Daarom is het vrij sadistisch dat extra portiertje bij  rechtsgestuurde exemplaren uit Engeland ook rechts zitten.

Hyundai Veloster

De Velostar is een malle hatchback met vier deuren. Je leest het goed: vier. En de ruit van de achterklep gaat gewoon mee open. Hetzelfde idee als de Clubman, dus: een extra deur aan de veilige kant. Hier sloeg de Veloster helaas nooit aan en besloot de importeur ‘m niet meer te leveren.

Alle Alfa Romeo’s

Elke. Verdraaide. Keer. De hardleerse ontwerpers van Alfa Romeo vergeten altijd om een kentekenplaat te integreren in hun ontwerpen. Vraag het de starre Italianen en ze zullen zeggen: ‘ies oké like dies, eh’. Vooruit, twee pizza’s en we spreken nergens meer over.

14 reacties op “Asymmetrische auto’s: de ergste voorbeelden”

  1. Neem mij niet kwalijk, maar asymmetrische Alfa’s? De nummerplaat over dat prachtige hart zou sowieso de plank compleet mis slaan.

  2. Ik vind asymmetrische delen iedere dag bij vele auto’s.
    Bij kapotte verlichting of links feller dan rechts zowel voor of achter.

  3. Achterwielen van Renault R4 (1961-1994) staan niet zelfde afstand van voorwielen.
    Ofwel: wielbasis rechts is groter/langer dan links. Dit door ingenieuze ruimtebesparende achterwielophanging en daardoor een brede vlakke laadvloer.

  4. VW Caddy heeft totaal verschillende spiegels (maar wel de beste qua verkeersveiligheid). En als je dan ook nog de gedeelde achterdeuren hebt, is het allemaal wel heel erg asymmetrisch.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear