Audi A1 als concept

Hij hing al een tijdje boven ons hoofd, maar nu is het dan zover: de Audi A1. Het is weliswaar nog een concept, maar het definitieve productiemodel zal er redelijk dicht bij in de buurt blijven. Audi kiest de beurs in Tokio om de kleine aan ons voor te stellen, hoewel in augustus al foto’s van de A1 bekend waren.
 
Officieel heet hij nu nog Audi A1 Metroproject Concept, maar die moeilijke naam is straks bij de marktintroductie verdwenen. Wat we in 2009 ongetwijfeld wel terug gaan zien, is het hybridesysteem dat Audi hier uit de hoge hoed tovert. Een 150-pk sterke 1,4 liter TSI-motor wordt gekoppeld aan een elektromotor die er nog eens 41 pk aan toevoegt.

Het leuke is dat die pk’s volledig naar de achterwielen gaan, zodat we hier te maken hebben met een soort quattro vierwielaandrijving. In deze opstelling houdt de elektromotor het ongeveer honderd kilometer vol, daarna moet hij aan de stekker. Iets met regeneratief opladen is er vooralsnog niet bij.

 
En dan even over het uiterlijk. We hinken een beetje op twee gedachten. Met een design dat toch een tikkeltje agressief is, lijkt de A1 voor nu een hippe auto. Zeker de achterkant blikt behoorlijk ons behoorlijk brutaal tegemoet, en ook het front oogt redelijk boos en verontwaardigd. Maar we vragen ons af of het allemaal wel scherp genoeg is.

Van een productiemodel kun je verwachten dat alles wat nu nog spannend is, straks behoorlijk is afgezwakt. En dan kun je wel eens uitkomen bij iets wat op de A2 lijkt, maar we vragen ons af of dat de bedoeling is van Audi. Want die A2 was toch een mislukking.

 
Wat wel duidelijk wordt is dat je bij Audi kunt aankloppen als je een interieur wilt laten ontwerpen. Dat ziet er bij deze A1 gelikt uit. Zwarte bekleding met een fijn rood lijntje doet het altijd goed. Werp je een blik achter de achterbank, dan heb je vrij uitzicht op de onder een glazen plaat verborgen elektromotor.

Op het volwassen vormgegeven dashboard kun je zien of je nog een tijdje elektrisch kunt blijven rijden. Op de foto’s zien we verder nog een sleuf voor een mobiele telefoon. En die blijkt Audi voor het gemak zelf te hebben ontworpen, in de vorm van een soort eigen iPhone.

Dat kan Mini vooralsnog niet zeggen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken