
672 en 552. Dat zijn precies het aantal exemplaren van respectievelijk de Audi A1 en de Q2 die nieuw werden geleverd in ons land. Daarmee zijn het redelijk populaire Audi‘s. Het zijn ook de voordeligste Audi’s. De Audi Q2 is de goedkoopste crossover van het merk en de Audi A1 de meest betaalbare Audi. Toch gaan beide populaire modellen er heel binnenkort al uit. Dat meldt AutoExpress.
Dat lijkt een vreemde keuze van Audi, zeker als we dus even naar de verkoopstatistieken kijken. De A1 is populairder dan de A5, A6, A7 en A8 gecombineerd qua aantallen. De Q2 verkoopt in ons land beter dan de Q5, Q6, Q7 en Q8 bij elkaar. Het is niet dat ze over de grens niet verkopen. Het is al helemaal vreemd als je je bedenkt dat beide modellen al ietsje ouder zijn. Normaal gesproken zakken de verkoopcijfers dan in, maar daar lijkt nu ook geen sprake van.
Waarom gaan Audi A1 en Audi Q2 dan uit productie?
Dat is een terechte vraag en kent meerdere oorzaken. De eerste verklaring is dat beide modellen specifiek voor Europa zijn. De verkoopcijfers die wij net noemen gaan over Nederland, maar de A1 en Q2 verkoopt Audi alleen in Europa. Wereldwijd verkoopt Audi alsnog meer Q7’s dan Q2’s en op zo’n enorme Q7 verdiend Audi veel meer geld.

Een andere reden is dat kleine auto’s bouwen niet meer zo interessant is als het was, juist in Europa. De emissie-eisen zijn dermate streng, dat een kleine, betaalbare auto bouwen bijna niet haalbaar is zonder een vorm van elektrificatie. Dat maakt een kleine auto weer duur en dus oninteressant, want het drukt de marges. Als een A1 net zo duur wordt als een A3, koopt men begrijpelijkerwijs meteen die A3.
Audi wil meer premium zijn
Een derde verklaring is dat Audi zich meer van Volkswagen wil distantiëren. De Audi A1 is kort door de bocht een iets luxere VW Polo en de Audi Q2 een VW T-Roc met de kraag omhoog. Dan kan Audi dit segment aan Volkswagen – en het telkens populairder wordende Cupra – overlaten. Audi kan dan zijn modelgamma strak naast dat van BMW en Mercedes-Benz zetten.
Lees ook: Deze 7 keren in het verleden was Audi wel technisch vooruitstrevend
Mocht je nog een Audi A1 of Q2 wensen, dan moet je dus snel zijn. De productie zal volgens de Britse publicatie in 2025 eindigen, al zal Audi nog een ruime voorraad produceren. Een opvolger voor beide modellen komt er sowieso niet. Wel is Audi aan het broeden op een compacte elektrische crossover die moet concurreren met de BMW iX1 en Volvo EX30. Dat model zal dan wel wereldwijd verkocht kunnen worden. Deze wordt echter pas rond 2027 verwacht.
Eén reactie op “Waarom je deze twee betaalbare en populaire Audi’s volgend jaar niet meer kunt kopen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi SQ2 vs Merc-AMG A 35 vs VW Golf R vs Cupra Ateca

MTM Audi SQ2 doet een serieuze 480 pk

Abt Audi SQ2 krijgt een lef-injectie

Audi SQ2 vs Mercedes-AMG A 35

De snelste Audi’s van dit moment

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Waarom verschijnen er op YouTube filmpjes van een nieuw model Audi Q2 – 2025 ? Is dit een verkoop truc ?