Als je het nieuws een beetje gevolgd hebt, dan weet je dat de Amerikaanse overheid graag zijn eigen auto-industrie beschermt tegen concurrentie van buitenaf. Dit is niets nieuws. In de jaren ’60 zag de overheid dat mensen op eigen houtje tweedehandsauto’s gingen importeren. Slecht nieuws voor de fabrieken, en slecht nieuws voor de werkgelegenheid. Daarom kwam er een verbod op occasions van jonger dan 25 jaar. En raad eens welke excentrieke auto dit jaar een kwarteeuw oud is geworden.
Vorig jaar verdween het verbod op de Fiat Multipla en dit jaar mogen ze in de VS nog een bijzondere auto legaal importeren: de Audi A2. We geven toe dat dit niet het relevantste nieuws is voor de Nederlandse lezer, maar we hebben altijd al een zwak gehad voor de eigenaardige Audi. Wel moeten ze in de VS nóg een jaartje wachten op de extra zuinige 3L-uitvoering. Deze diesel haalde een gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km. Nee, helaas ligt er geen 3,0-liter V6 in.
Waarom is de Audi A2 zo bijzonder?
Audi’s ASF-technologie (Aluminium Space-Frame) zagen we voor het eerst op de A8 in het midden van de jaren ’90, maar om die toe te passen op een beweeglijk autootje als de A2 was in die tijd iets heel bijzonders. De carrosserie van de A2 woog 43 procent minder dan het equivalent van staal (hij woog in totaal maar 895 kilo) en ook z’n aerodynamica mocht er zijn. Hij was klein van omvang en meer verticaal dan horizontaal georiënteerd.
Echt lekker rijden deed ie dan weer niet, en ook was ie niet bijzonder ruim vanbinnen. Maar hij was alsnog groot genoeg om vier volwassenen te herbergen, en onder de voorstoelen bood ie extra bagageruimte. Had Audi hiermee de Mini voor het nieuwe millennium geschapen? Nee, dat deed BMW, en met veel meer commercieel succes.
De A2, zoals zo vaak met echt slimme ideeën, sloeg niet aan bij het grote publiek. Hetzelfde gold voor de VW Lupo in de 3L-uitvoering, trouwens. De voordelen van een laag gewicht hebben nooit grote massa’s naar de showrooms getrokken, en de technische voorsprong van de A2 bleek minder aan te spreken dan de mogelijkheid om je Mini te kunnen bestellen met een Union Jack-vlag op het dak.
Je bent wel de coolste op de automeeting in de VS
Als je je echt wilt onderscheiden bij de volgende Cars & Coffee in de VS, moet je dus even een Audi A2 op een boot vanuit Europa zetten. Je koopt ze voor 1.000 euro en als je een roedeltje die kant op brengt, kun je er vast wel een paar liefhebbers voor vinden. Wij zien het eigenlijk wel zitten. Als je trouwens extreem goedkoop van kust naar kust wilt rijden, dan kun je nu wel al de Lupo 3L exporteren naar de VS. Al zul je soms wat langer moeten zoeken naar een dieselpomp.
Reacties