Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren

Deze Lupo 3L (te herkennen aan het stuurtje) heeft nu 12 liter motorinhoud

Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren
Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren

Ken je die mop van de Lupo en de W12? Hoe krijg je een W12 in een Lupo? Motorkap open, W12 erin, motorkap dicht. Hoe krijg je een tweede W12 in een Lupo? Kofferklep open, W12 erin, kofferklep dicht. In de avond geeft Volkswagen een feestje en welke auto’s komen niet opdagen? De Phaeton en de Touareg, want die hebben geen motor meer.

De VW Lupo 3L is het zuinigheidswonder van Volkswagen. De ingenieurs deden er alles aan om zoveel mogelijk kilometers uit elke druppel diesel te persen. De motorkap, voorschermen, deuren, achterklep, velgen en stoelframes zijn van aluminium. Het stuur is zelfs van een ultralichte magnesiumlegering. Helaas wilde niemand er eentje; de auto was zijn tijd te ver vooruit. En, detail, hij reed vrij beroerd, dus wie een proefritje maakte, was vlot van zijn zuinigheidsvirus genezen.

Maar deze Lupo 3L spuugt zelfs in het gezicht van de ingenieurs. Een Duitse opperknutselaar lepelde niet één, maar TWEE W12-motoren in zijn Lupo. Eentje past net (niet) in de motorruimte en de achterste zit waar de achterbank ooit lag. Het totale cilindervolume is nu 12 liter en het vermogen ligt rond de 900 pk.

Volgens de bouwer André is de W12 nauwelijks langer dan de R32-motor. De twee motoren zijn verbonden met een hydraulische koppeling. In de video lijken beide motoren te werken, maar rijdend is de auto nog niet te zien. Misschien ook eerst even degelijke accupolen monteren, en geen krokodillenbekken. Maar goed, dat zal allemaal heus goed komen.

Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren

Reacties
  1. k zegt op 6 februari 2018 om 17:18:

    erg leuk dit allemaal maar of dit ooit kan rijden ik denk het niet, hoe ga je dit koelen?? de polo 3 l is voorzien van een voorkant waar ze alle luchtgaten die een normale polo heeft dichtgemaakt hebben om hem gestroomlijnder en zuiniger te maken ook lijkt het mij dat er nog maar weinig plek is voor de veel grotere w12 radiateur dan een 3l radiateur dus wat is hier zo bijzonder aan? je kunt een motor ook laten draaien zonder dat hij/ze in een auto hangt/hangen en aangezien het gesjoemel met uitstoot zou je dus in een zwarte dieselwolk rijden als je achter deze polo zou rijden

    • Roetger zegt op 2 juni 2019 om 13:28:

      Waarom heb je het hier over een Polo? Dit is een Lupo. Dat is iets heel anders.

    • Beau cupra zegt op 21 april 2019 om 10:41:

      Dit is toch ook geen auto voor op de normale weg, dat snap je hopelijk toch wel

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws