
Snappen we best hoor, dat je graag in een blitse Audi wilt rijden voor zo min mogelijk centjes. Misschien kun je je baas even lief aankijken, want de Duitsers bedienen je op je wenken door Golf BlueMotion-techniek in een A3 te proppen en hem 'ultra' te noemen.
Je kunt op je doorgesleten klompen aanvoelen wat dit betekent: met de 110 pk sterke 1.6 TDI stoot de A3 slechts 85 g/km aan CO2 uit en verbruikt hij volgens opgave niet meer dan 3,2 l/100 km. Dat betekent 14 procent bijtelling tot 2015, en de rest van dit jaar geen wegenbelasting. Score!
Om die minuscule cijfers te bereiken, kreeg de A3 ultra wat aerodynamische aanpassingen, ligt hij 15 millimeter dichter bij het asfalt en staat hij op 16-inch velgen met glijgrage ecobanden. Het gewicht is niet meer dan 1.205 kilo. Audi claimt dat je, met het oog op het lage verbruik en de tank van 50 liter, meer dan 1.500 kilometer kunt rijden zonder te tanken. Ook zeggen ze dat je van 0 naar 100 km/u kunt tuffen in 10,5 seconden en desgewenst een top van 200 km/u kunt aantikken.
Vanaf september staat de spaar-A3 bij de dealer. De Duitse prijs is 25.200 euro, de Nederlandse en Belgische moeten we je nog even schuldig blijven. Het schijnt trouwens dat deze A3 de eerste is in een langere rij met extreem zuinige Audi ultra-modellen. Dan weet je vast hoe het komt als straks je hele straat erin rijdt.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)
