
Snappen we best hoor, dat je graag in een blitse Audi wilt rijden voor zo min mogelijk centjes. Misschien kun je je baas even lief aankijken, want de Duitsers bedienen je op je wenken door Golf BlueMotion-techniek in een A3 te proppen en hem 'ultra' te noemen.
Je kunt op je doorgesleten klompen aanvoelen wat dit betekent: met de 110 pk sterke 1.6 TDI stoot de A3 slechts 85 g/km aan CO2 uit en verbruikt hij volgens opgave niet meer dan 3,2 l/100 km. Dat betekent 14 procent bijtelling tot 2015, en de rest van dit jaar geen wegenbelasting. Score!
Om die minuscule cijfers te bereiken, kreeg de A3 ultra wat aerodynamische aanpassingen, ligt hij 15 millimeter dichter bij het asfalt en staat hij op 16-inch velgen met glijgrage ecobanden. Het gewicht is niet meer dan 1.205 kilo. Audi claimt dat je, met het oog op het lage verbruik en de tank van 50 liter, meer dan 1.500 kilometer kunt rijden zonder te tanken. Ook zeggen ze dat je van 0 naar 100 km/u kunt tuffen in 10,5 seconden en desgewenst een top van 200 km/u kunt aantikken.
Vanaf september staat de spaar-A3 bij de dealer. De Duitse prijs is 25.200 euro, de Nederlandse en Belgische moeten we je nog even schuldig blijven. Het schijnt trouwens dat deze A3 de eerste is in een langere rij met extreem zuinige Audi ultra-modellen. Dan weet je vast hoe het komt als straks je hele straat erin rijdt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
