
Altijd een mooi moment om je cabrio te introduceren, die autoshow van Frankfurt in september. Hebben we verdikkie net een schitterende zomer achter de rug…
Goed. Dit is Audi's gloednieuwe open middenklasser, de enige nog ontbrekende A3-versie en tevens de eerste cabrio op MQB-basis. Hij is groter dan zijn voorganger (4,42 vs 4,24 meter) maar heeft met z'n 1.365 kilo wel 50 kilo aan gewicht afgeschud. Uiteraard heeft hij geen dikmakend stalen klapdak – dat is weer uit, tegenwoordig – maar een prachtig softtopje in drie kleuren, dat je optioneel met een extra dikke, dempende tussenlaag kunt uitrusten. Het dak laat zich tot 50 km/u bedienen en doet er dan zo'n 18 seconden over om te openen of te sluiten.
Zoals elke A3 kun je de Cabrio met de meest weelderige opties uitrusten, variërend van led-koplampen tot een instelbaar onderstel en van aanraak-leeslampjes tot een Bang & Olufsen audiosysteem. Gimmicks als actieve rijbaanassistentie en adaptieve cruisecontrole zijn er volop. Bij z'n introductie is de A3 Cabrio er met drie motoren: een 1.4 TFSI (140 pk), 1.8 TFSI (180 pk) en 2.0 TDI (150 pk). Meerdere opties zullen volgen, waaronder een instap-1.6 TDI (110 pk). Ook zal er voor het eerst een Quattro-optie zijn, en in het verlengde daarvan ook een S3 met 300 pk, die de 0-100 zal doen in 5,4 seconden. Jawel.
De A3 Cabrio staat vanaf het eerste kwartaal van 2014 bij de Duitse dealers – Nederland en België zullen niet lang daarna volgen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
