
Elektrotechniek is echt niet alleen voorbehouden aan kleine stadskarretjes of dure sportwagens, vindt Audi. Dat punt maken ze met de A3 e-tron, een volledig elektrische A3 die binnen afzienbare tijd in productie zou moeten gaan.
De voorwielaangedreven zoem-Audi beschikt over een elektromotor van ruim 130 pk en 270 Nm, die goed is voor een 0-tot-100-tijd van een dikke 11 seconden en een topsnelheid van 145 km/u. Niet al te flitsend, maar hé: je spaart er wel het milieu mee. Al was het maar omdat je er, zoals eigenlijk met alle elektrische auto’s van dit moment, niet al te ver mee komt; na zo’n 140 kilometer hebben de accu’s weinig meer te geven. Uiteraard ben je vervolgens een kwart mensenleven bezig om ze weer op te laden.
Maar goed, we moeten niet zo zeuren op Audi. Zij kunnen er ook niks aan doen dat op dit soort techniek voorlopig nog even geen voorsprong valt te pakken. En er zijn vast wel mensen die heel erg blij worden van deze premium kruimeldief. We moeten hen wel nog even in spanning houden, want wanneer de A3 e-tron precies op de markt komt (en of ie wel voor ‘het normale publiek’ te koop is), is nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
