
Elektrotechniek is echt niet alleen voorbehouden aan kleine stadskarretjes of dure sportwagens, vindt Audi. Dat punt maken ze met de A3 e-tron, een volledig elektrische A3 die binnen afzienbare tijd in productie zou moeten gaan.
De voorwielaangedreven zoem-Audi beschikt over een elektromotor van ruim 130 pk en 270 Nm, die goed is voor een 0-tot-100-tijd van een dikke 11 seconden en een topsnelheid van 145 km/u. Niet al te flitsend, maar hé: je spaart er wel het milieu mee. Al was het maar omdat je er, zoals eigenlijk met alle elektrische auto’s van dit moment, niet al te ver mee komt; na zo’n 140 kilometer hebben de accu’s weinig meer te geven. Uiteraard ben je vervolgens een kwart mensenleven bezig om ze weer op te laden.
Maar goed, we moeten niet zo zeuren op Audi. Zij kunnen er ook niks aan doen dat op dit soort techniek voorlopig nog even geen voorsprong valt te pakken. En er zijn vast wel mensen die heel erg blij worden van deze premium kruimeldief. We moeten hen wel nog even in spanning houden, want wanneer de A3 e-tron precies op de markt komt (en of ie wel voor ‘het normale publiek’ te koop is), is nog niet bekend.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is
