TopGear reed zojuist de Audi A3 Limousine. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Audi A3 Limousine
Uitvoering: 1.4 TFSI CoD 140 pk
Locatie: Budapest, Hongarije
Weersomstandigheden: heet, heel heet
Wat reden we?
Audi heeft een A3 met platte kofferklep aan het A3-gamma toegevoegd, een A3 sedan dus, die ze heel chic Limousine noemen. Nu is ie binnenin wel wat ruimer, maar bij een limo denken wij toch vooral aan vier meter beenruimte achterin en een fles champagne erbij (en nog wat andere zaken die we maar even buiten beschouwing laten).
Beviel het?
Zeker. De Audi A3 Limousine rijdt net als een A3 – niet heel gek toch? Hij is een paar millimeter breder en lager dan de A3 Sportback, z’n vijfdeurs broertje, en ook de A3 Limousine is binnenin feilloos afgewerkt. En inderdaad, achterin is het best ruim voor een auto in dit segment. Daarnaast ziet ie er heel goed uit – wij houden van sedans: lekker compact en sportief. Hij is ook wat vrolijker qua looks dan een Mercedes CLA bijvoorbeeld.
Nog bijzonderheden?
Het onderstel. Onze testversie had de elektromagnetische dempingset en die past zich razendsnel (onmerkbaar eigenlijk) aan het wegdek aan. Dus slechte stukken asfalt (in Hongarije nog slechter dan in België) worden netjes weggefilterd. De besturing, elektromechanisch zoals op vrijwel alle Audi-modellen, is niet heel gevoelig of communicatief – een euvel dat we al langer kennen. Maar als je niet altijd op het scherp van de snede wilt knallen, valt er prima mee te leven. En aardig is ook dat twee cilinders uitgeschakeld worden als ze niet nodig zijn: om brandstof te besparen. Dat zit dus alleen op de CoD-versie (Cylinder on Demand), die we ook reden, en wij merkten er helemaal niets van. Al waren we ook vergeten erop te letten.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Je kunt ze nu bestellen, in het najaar start de levering. Je hebt vooralsnog keuze uit drie benzine-versies (1.4 TFSI met 125 pk, eentje met 140 pk en een 1.8 TFSI met 180 pk en S-tronic automaat) en een diesel (2.0 TDI met 150 pk). De prijzen starten vanaf 28.500 euro en ze vallen allemaal in de 20%-bijtellingscategorie.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Helemaal goed. Gewoon: volwassen, mooi en vlot uiterlijk en redelijk compleet in standaard uitvoering. Natuurlijk, sedans worden hier steeds minder verkocht – Audi gokt met dit model dan ook vooral op de Chinese en Amerikaanse markt, waar ze dol zijn op een kontje aan een auto – maar mocht je er voor in de markt zijn in dit segment dan zul je lastig een beter alternatief kunnen vinden. Intussen dromen wij van de RS3 Limousine (verwacht die pas eind 2014 op z’n vroegst, eerst komt er nog een S3 Limousine).
Reacties