Audi komt al evenmin met lege handen naar de show in Detroit. Belangrijkste nieuws: de h-tron quattro, een studie voor een auto die op waterstof rijdt, en de nieuwe A4 Allroad.
Uiterlijk is de h-tron niet zo heel spannend. Niet dat hij er niet goed uitziet, integendeel zelfs, maar hij is wel de tweelingbroer van de e-tron quattro, die eind vorig jaar op de IAA in Frankfurt stond. Ander kleurtje, andere wielen en een enkel detailtje gewijzigd, maar verder: één op één. Was ook de bedoeling, omdat ze beide, hoewel qua aandrijfconcept anders, op hezelfde modulaire onderstel (MLB) staan: kijk ons eens veelzijdig zijn met hetzelfde spul, willen ze maar zeggen. Overigens worden beide nadrukkelijk gezien als voorbodes van de aanstormende Q6.
Onderuids is de h-tron een stuk spannender, want ja: waterstof. De h-tron kan in drie tanks zes kilo van het goedje meenemen, wat in theorie goed is voor een actieradius van 600 kilometer. Twee elektromotoren (één voor, één achter: samenwerken maakt dus quattro) zorgen voor de aandrijving. De power wordt geleverd door een brandstofcel én een accu, die desgevraagd nog voor een fijne boost van zorgen. Presteert dat een beetje? Zeker: 0-100 km/u moet in minder dan 7 seconden kunnen, de top is afgeregeld op 200 km/u. In het dak zit trouwens een enorm zonnepaneel dat de actieradius tot 1.000 kilometer kan opschroeven.
Ook nieuw: de A4 Allroad. Nu was de nieuwe A4 al nauwelijks van het vorige model te onderscheiden, dus is deze Allroad dat ook niet. Hij is 3,5 centimeter verder van de weg verwijderd dan de gewone A4 Avant, waarvan 1,2 centimeter toe te schrijven is aan de grotere wielmaten. Hij komt als tweeliter TFSI en in niet minder dan vijf dieselvarianten, waarvan twee vanaf de introductie, deze zomer. Plastic rond de wielkasten, dikke bodembeschermplaten en een ruige diffusor zorgen voor die felbegeerde offroad-credibility. Soort van dan…
Reacties