Audi is een merk dat zich sterk richt op de zakelijke markt. In de jaren ’90 was je helemaal het mannetje als je een Audi A4 had met 1.9 TDI met zo’n rood vlaggetje. Die hadden meer vermogen (110 pk in plaats van 90) en wees je collega’s erop dat jij net even wat harder je best had gedaan bij de salarisonderhandelingen. Toch had Audi de laatste jaren wat moeite om die zakelijke markt te bedienen met hun middenklasse sedans en stationwagons. Gelukkig is hier de Audi A5 TFSI e-hybrid.

Dit model is voor Audi véél belangrijker dan dat ze in hun persbericht laten weten. De voorganger van de Audi A5, de Audi A4, was namelijk niet leverbaar met een plug-in hybride-aandrijflijn. Dit terwijl je bij BMW een 330e kon kopen en bij Mercedes een C350e. Of bij Volvo een S60 T6 of T8. Mede daardoor vielen de verkoopcijfers van de A4 de laatste jaren nogal tegen.

Veel vermogen (of nog meer, dat kan ook)

De Audi A5 e-hybrid moet daar verandering in gaan aanbrengen. Zoals wel vaker tegenwoordig is het niet één auto, maar betreft het meerdere versies. Je kunt kiezen uit een ‘limousine’ (feitelijk een liftback) of een ‘Avant’ (dat is de stationwagon). Vervolgens is er de keuze uit veel vermogen of heel veel vermogen: 299 pk of 367 pk. Dat is het zogenaamde systeemvermogen, het maximale gezamenlijk vermogen dat de verbrandingsmotor en elektromotor kunnen genereren.

Audi A5 Limousine eHybrid wit (2025) zijkant links schuin voor

De benzinemotor is altijd de 2,0-liter TFSI-viercilinderturbomotor die bijgestaan wordt door een elektromotor die ín de transmissiebehuizing zit. Daarover gesproken: de A5 e-hybrid heeft altijd een zeventraps S-Tronic. Wat je ook altijd standaard krijgt, is vierwielaandrijving. Dat hoort ook wel bij een Audi, zeker omdat spinnende voorwielen in deze klasse wel een tikkeltje ordinair is. De 299 pk-versie gaat in 5,9 seconden naar de 100 km/u, de 367 pk-variant heeft daar slechts 5,1 seconden voor nodig.

Hoeveel kun je elektrisch afleggen met de Audi A5 e-hybrid?

De elektromotor krijgt zijn energie van een accu met een nettocapaciteit van iets meer dan 20 kWh. Daarmee is het mogelijk om – in het meest gunstige geval – precies 108 kilometer te kunnen halen. Dat is dan de Limousine met 299 pk en de kleinste wielen. De versie die je wilt, de Avant met 367 pk en grootst mogelijke velgen zal ietsje minder ver komen. Het verschil in verbruik is overigens minimaal, volgens de opgaven.

Ik wil er wel eentje. Wat kost ie dan?

Audi heeft ook meteen de prijzen voor ons. De Audi A5 e-hybrid is er vanaf 57.490 euro. Wil je iets meer luxe, dan ben je 59.490 euro kwijt voor de ‘Advanced edition’. De sportief aangeklede S edition kost 61.490 euro. De versie met 367 pk is er alleen als S edition Competition en kost 71.990 euro. Wel heeft deze een rijkere standaarduitrusting. De Avant is in alle gevallen twee mille duurder. Bestellen kan vanaf 27 maart, dus overmorgen al.

Audi A5 Limousine eHybrid wit (2025) en de Audi A5 Avant e-Hybrid schuin rechts achter stilstaand

Hoe verhoudt de Audi A5 e-hybrid zich tot de BMW en Mercedes?

Dan rest ons alleen eventjes te kijken of het een beetje een goede deal is. Zoals je kunt zien, zit het echt ontzettend dichtbij elkaar. Met name bij de Duitse merken is er nauwelijks verschil, want de specificaties ontlopen elkaar nauwelijks. De Audi is rap op de sprint én op de Autobahn. De Volvo is aanzienlijk goedkoper en tot 180 km/u ben je sneller dan de Duitsers. Ook is de V60 altijd een stationwagon en is vierwielaandrijving standaard. Bekijk hieronder de specificaties:

ModelPowerActieradius0-100TopPrijs
Audi A5299 pk / 450 Nm108 km5,9 sec.250 km/u€ 57.490
BMW 330e292 pk / 200 Nm101 km5,9 sec.230 km/u€ 57.198
Mercedes C 300 e313 pk / 550 Nm111 km6,1 sec.245 km/u€ 57.388
Volvo V60 T6350 pk / 659 Nm89 km5,4 sec.180 km/u € 51.995

2 reacties op “Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen”

  1. De A6 E-Tron gaat ook een verkoopknaller worden. Top bereik, voor zo’n auto een schappelijke prijs. Gegarandeerd een goede restwaarde dus ook aantrekkelijk in de lease.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *