
De A5 was een van de weinige Audi-modellen die nog enigszins een herkenbaar eigen gezicht had, dus hebben de Ingolstadters dat even vakkundig rechtgetrokken.
Met een nieuwe, frisse A6-neus en net iets hippere led’jes horen de A5 Coupé, Cabrio en Sportback er weer helemaal bij. Aan de achterkant veranderde niet heel veel – gelukkig, want die is wat ons betreft na al die jaren nog steeds een schot in de roos. Wel werd het interieur iets bijgeschaafd met onder andere een nieuw stuur en een vers kleurenpalet. Passagiers kunnen voortaan optioneel internetten, en ook de nieuwste veiligheidssystemen hebben hun weg naar de A5 gevonden.
Motorisch is de auto er grotendeels op vooruit gegaan: hij is tot 22 procent zuiniger geworden, waardoor de 1.8 TFSI-instapmodellen in Nederland nu onder de 20-procent-bijtellingsregeling vallen (met uitzondering van de cabrio). Alle motoren – drie benzines, vier diesels – zijn nu voorzien van start/stoptechniek en een turbo. Helaas betekent dat ook dat de heerlijke V8 uit de S5 Coupé nu toch gesneuveld is. Hij werd logischerwijs vervangen door de 3.0 TFSI die al in de S5 Cabrio lag.
De vernieuwde A5 Sportback heb je op je oprit staan vanaf 39.345 euro (1.8 TFSI, handbak en voorwielaandrijving). De prijzen van de overige modellen houdt Audi nog even geheim.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Hopelijk worden eFuels ooit goedkoper want wij willen nu ook een gezinsauto met een V10

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Rockstar brengt GTA VI-nieuws tegelijk met baby Verstappen: TOEVAL?!?!

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Die grote SUV’s die jij wilt rijden kosten meer voetgangers het leven
