
De A5 was een van de weinige Audi-modellen die nog enigszins een herkenbaar eigen gezicht had, dus hebben de Ingolstadters dat even vakkundig rechtgetrokken.
Met een nieuwe, frisse A6-neus en net iets hippere led’jes horen de A5 Coupé, Cabrio en Sportback er weer helemaal bij. Aan de achterkant veranderde niet heel veel – gelukkig, want die is wat ons betreft na al die jaren nog steeds een schot in de roos. Wel werd het interieur iets bijgeschaafd met onder andere een nieuw stuur en een vers kleurenpalet. Passagiers kunnen voortaan optioneel internetten, en ook de nieuwste veiligheidssystemen hebben hun weg naar de A5 gevonden.
Motorisch is de auto er grotendeels op vooruit gegaan: hij is tot 22 procent zuiniger geworden, waardoor de 1.8 TFSI-instapmodellen in Nederland nu onder de 20-procent-bijtellingsregeling vallen (met uitzondering van de cabrio). Alle motoren – drie benzines, vier diesels – zijn nu voorzien van start/stoptechniek en een turbo. Helaas betekent dat ook dat de heerlijke V8 uit de S5 Coupé nu toch gesneuveld is. Hij werd logischerwijs vervangen door de 3.0 TFSI die al in de S5 Cabrio lag.
De vernieuwde A5 Sportback heb je op je oprit staan vanaf 39.345 euro (1.8 TFSI, handbak en voorwielaandrijving). De prijzen van de overige modellen houdt Audi nog even geheim.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door
