Nieuwe Audi A5 en S5: dit moet je weten

Audi sleurt ons naar Ingolstadt om de nieuwe A5 en S5 te bekijken.

audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5
audi a5

Als een klein kind op de avond voor Sinterklaas, kon Audi niet wachten tot de volgende grote autobeurs om hun nieuwste speelgoed uit te pakken. En met zo’n belangrijk model als de A5 en S5, pakt Audi dan ook flink uit. De hele wereld werd ingevlogen naar het Audi Forum in Ingolstadt voor een bijzonder schouwspel. De eerste traktatie was een reis door de tijd, inclusief live optredens van de Coupé-voorvaderen van de Audi A5. Zelfs de Audi RS5 DTM kwam even een potje herrie maken.

De suspense werd groter en groter. Hoe zou de nieuwe coupé eruit zien? Wordt het weer zo’n revolutie als de eerste A5 of speelt Audi het op safe? Terwijl de presentatrice nog een paar keer ’emotional design’ en wat superlatieven roept, komen de nieuwe A5 en S5 eindelijk het Audi Forum opgereden.

‘Teleurstelling verwerkt? Of uitgejuicht, Audi-fans? Mooi, dan pakken we het vergrootglas erbij’

Goed. Hij is nog veiliger dan Durex. En profil hetzelfde als de A5 en S5 die we kennen, maar nu met het nieuwe familiegezicht van Audi erop geboetseerd. Teleurstelling verwerkt? Of uitgejuicht, Audi-fans? Mooi, dan pakken we het vergrootglas erbij. Achter zien we een combinatie van het billenwerk van de A3 Limousine en de A8. In de kofferklep zit een flinke knik waardoor zich een spoilertje vormt. De welbekende dikke heupen van de A5, die verwijzen naar de Quattro-historie, zijn wederom aanwezig maar golven in de nieuwe generatie wat meer. Als we die golvende lijnen volgen, zien we bij de deuren een geinig detail (een luchtrooster of zo, we weten het ook niet) dat van de Suzuki Vitara geleend lijkt.


Voorop is een losgeslagen wals van de vele wegwerkzaamheden op de Autobahn tot stilstand gekomen tegen de A5 waardoor de snoet een flinke neusduik omlaag maakt. De bekende Audi-grille zit daarom een stuk lager dan voorheen. Mocht een verdwaalde Duitse wegwerker dit lezen: je wals staat bij Audi en schiet nou eens op, we willen weer knallen over de Autobahn. Op de motorkap lopen twee spannende, dikke lijnen die plaats bieden aan de non-existente V8-motor.

Yes, virtual cockpit in de Audi A5!

En binnen is het zoals we van Audi gewend zijn. Nog strakker dan de huisinrichting van een 30-jarige bachelor. Alleen dan geen zwart-met-rvs-tafel en een 60 inch tv, maar mooi leer en uiteraard Audi’s huzarenstukje: de virtual cockpit. Over dat prachtige interieur hebben we helemaal niets te zeuren. Ja, interieurs in elkaar zetten kunnen ze wel in Ingolstadt. De kofferbak groeide zodat je nu tien extra melkpakken kwijt kunt.

Het onderstel deelt de A5 met de A4 en het is volledig nieuw ten opzichte van de oude A5. De elektromechanische stuurbekrachtiging is ook nieuw. Die past zich aan aan de snelheid en geeft volgens Audi uitstekende feedback aan de bestuurder. Een moderne Duitser met gevoel in het stuur? We zijn benieuwd. Voor een zakje extra geld krijg je dynamische besturing die de overbrengingsverhoudingen aanpast aan je snelheid. Spannend!

De Audi A5 is voorlopig beschikbaar met vijf motoren: twee TFSI benzine- en drie TDI dieselmotoren. Vermogens lopen uiteen van 190 pk tot 354 pk. Daar kun je prima mee invoegen dus. Natuurlijk zijn ze zuiniger en krachtiger dan ooit, weet Audi ons te vertellen. Het zou gek zijn als dat niet zo was.

Doe ons de Audi S5

En dan nu het leukste, tot de RS5 komt tenminste: de S5. In 4,7 seconden schiet hij vanaf een groen licht naar 100 km/u. De 354 pk sterke 3,0-liter V6 is daar verantwoordelijk voor. Vind je het vreemd trouwens dat we de reguliere A5 mooier vinden dan de S5? Wat jij?

Als de bladeren op de bomen oranje kleuren, komt de nieuwe Audi A5 naar de showrooms. We mogen er binnenkort al een stukje mee rijden. Stay tuned.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken