
In het leven kennen we een aantal zekerheden: dat de zon in de avond ondergaat, als je een boterham met jam laat vallen dan ligt de jam op de vloer, er komt altijd een nieuw deel van The Fast & The Furious en dat Audi met een Sportback-variant van de A5 en S5 komt.
De Audi A5 Coupé was een groot succes toen hij tien jaar geleden verscheen en de A5 Sportback deed daar een flinke schep bovenop. In Nederland in ieder geval. We houden hier eenmaal van praktische auto’s.
Wat maakt een Audi A5 Sportback?
Audi rekt de wielbasis uit met 60 millimeter en plakt er twee deuren bij. Ten opzichte van de vorige generatie Audi A5 Sportback is de interieurlengte met 17 millimeter toegenomen, de schouderruimte voor de bestuurder en voorpassagier groeide met 11 millimeter en de knieruimte achterin nam met liefst 24 millimeter toe. Geen verrassingen, maar we zijn blij dat de A5 Sportback er weer bij is.
Audi levert de nieuwe A5 Sportback met twee TFSI- en drie TDI-motoren. Qua vermogen lopen ze uiteen van 190 pk tot 286 pk. Zo goed als dezelfde smaken als de A5 Coupé dus. Nieuw in het aanbod is de Audi A5 Sportback G-tron, voorzien van een 170 pk sterke 2.0 TFSI-motor die geschikt is voor het rijden op Audi e-gas, aardgas en benzine. Ga dan lekker Prius rijden.
Audi S5 Sportback
Je hoeft niet te wachten op de S-versie. De Audi S5 Sportback komt direct met zijn burgerbroertje naar de dealers. Gewoon de bekende 354 pk en 500 Nm, waarmee de sportieve vijfdeurs in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u schiet. Wil je liever hard dieselen, dan heeft Audi een 3,0-liter TDI voor je met 286 pk.
De Audi A5 en S5 Sportback komen aan het begin van volgend jaar naar de dealers. Prijzen volgen nog.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Deze 8 Mercedessen faalden keihard, maar het zijn wel leuke (en betaalbare) tweedehandsauto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s een 16-volt badge en wat is daar zo bijzonder aan?’

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Deze acht toffe auto’s worden nog cooler van goedkope stalen velgen

Ik snap het niet zo goed, sport is nooit weggeweest
leuke auto maar net als met de eerste A5 waarom zo’n schitterend fantastische coupe/convertible verpesten met een 4-deurs hatchback (noem het A4 HB ofzo) en verpest de mooiste AUDI sinds de Quatro niet met zoiets saais A4 hb