
In het leven kennen we een aantal zekerheden: dat de zon in de avond ondergaat, als je een boterham met jam laat vallen dan ligt de jam op de vloer, er komt altijd een nieuw deel van The Fast & The Furious en dat Audi met een Sportback-variant van de A5 en S5 komt.
De Audi A5 Coupé was een groot succes toen hij tien jaar geleden verscheen en de A5 Sportback deed daar een flinke schep bovenop. In Nederland in ieder geval. We houden hier eenmaal van praktische auto’s.
Wat maakt een Audi A5 Sportback?
Audi rekt de wielbasis uit met 60 millimeter en plakt er twee deuren bij. Ten opzichte van de vorige generatie Audi A5 Sportback is de interieurlengte met 17 millimeter toegenomen, de schouderruimte voor de bestuurder en voorpassagier groeide met 11 millimeter en de knieruimte achterin nam met liefst 24 millimeter toe. Geen verrassingen, maar we zijn blij dat de A5 Sportback er weer bij is.
Audi levert de nieuwe A5 Sportback met twee TFSI- en drie TDI-motoren. Qua vermogen lopen ze uiteen van 190 pk tot 286 pk. Zo goed als dezelfde smaken als de A5 Coupé dus. Nieuw in het aanbod is de Audi A5 Sportback G-tron, voorzien van een 170 pk sterke 2.0 TFSI-motor die geschikt is voor het rijden op Audi e-gas, aardgas en benzine. Ga dan lekker Prius rijden.
Audi S5 Sportback
Je hoeft niet te wachten op de S-versie. De Audi S5 Sportback komt direct met zijn burgerbroertje naar de dealers. Gewoon de bekende 354 pk en 500 Nm, waarmee de sportieve vijfdeurs in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u schiet. Wil je liever hard dieselen, dan heeft Audi een 3,0-liter TDI voor je met 286 pk.
De Audi A5 en S5 Sportback komen aan het begin van volgend jaar naar de dealers. Prijzen volgen nog.
Meer van TopGear


Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Blijkbaar kun je nu als fietser ook een flitsboete krijgen (in dit geval van 211 euro)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

Ik snap het niet zo goed, sport is nooit weggeweest
leuke auto maar net als met de eerste A5 waarom zo’n schitterend fantastische coupe/convertible verpesten met een 4-deurs hatchback (noem het A4 HB ofzo) en verpest de mooiste AUDI sinds de Quatro niet met zoiets saais A4 hb