
Iedereen wist dat ie eraan kwam. Iedereen wist precies hoe ie er uit ging zien. En nu is ie dan onthuld: de Audi A6 Avant, die we bij deze officieel benoemen tot de minst verrassende auto van 2011. Waarmee we niet willen zeggen dat het geen mooi ding is (zeker met dat lichte motorjachtenhout in het interieur, kwijl…). Alleen dat we het trucje nu wel een beetje kennen.
De nieuwe A6-voor-mensen-met-een-hond is groter, maar toch tot zo’n 70 kilo lichter dan zijn voorganger. Je kunt ‘m, afhankelijk van de motor die je kiest, met handbak, Multitronic cvt-transmissie of S-tronic-transmissie met dubbele koppeling krijgen; een gewone Tiptronic-automaat behoort niet meer tot de mogelijkheden. Uiteraard is ook quattro-vierwielaandrijving leverbaar.
Het motorengamma opent met de 2.0 TDI viercilinder met 177 pk, die slechts 5,0 l/100 km tot zich neemt en 132 g/km CO2 uitstoot wanneer je je best doet. Een stap hoger vinden we de bekende 3.0 TDI zespitter, waarbij je kunt kiezen uit drie vermogens: 204 pk, 245 pk, en vanaf oktober komt er ook een twinturbo-versie met 313 pk (0-100 km/u in 5,4 seconden, top 250 km/u). Op benzinegebied zijn er de 2.8 FSI (204 pk) en de 3.0 TFSI (300 pk), beide zescilinders.
Verder is de A6 Avant natuurlijk compleet af te laden met veiligheidsgadgets als adaptieve cruisecontrole, rijbaanherkenning en een parkeerassistent, plus hebbedingetjes als een Bang & Olufsen Sound System en Audi Connect, waarmee je je auto in een rijdende WiFi-hotspot verandert.
De Audi A6 Avant staat vanaf september bij de dealer; de prijzen variëren van 49.980 euro voor de 2.0 TDI 6-bak tot 68.200 euro voor de 3.0 TFSI quattro S-tronic.
Meer van TopGear


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
