
Iedereen wist dat ie eraan kwam. Iedereen wist precies hoe ie er uit ging zien. En nu is ie dan onthuld: de Audi A6 Avant, die we bij deze officieel benoemen tot de minst verrassende auto van 2011. Waarmee we niet willen zeggen dat het geen mooi ding is (zeker met dat lichte motorjachtenhout in het interieur, kwijl…). Alleen dat we het trucje nu wel een beetje kennen.
De nieuwe A6-voor-mensen-met-een-hond is groter, maar toch tot zo’n 70 kilo lichter dan zijn voorganger. Je kunt ‘m, afhankelijk van de motor die je kiest, met handbak, Multitronic cvt-transmissie of S-tronic-transmissie met dubbele koppeling krijgen; een gewone Tiptronic-automaat behoort niet meer tot de mogelijkheden. Uiteraard is ook quattro-vierwielaandrijving leverbaar.
Het motorengamma opent met de 2.0 TDI viercilinder met 177 pk, die slechts 5,0 l/100 km tot zich neemt en 132 g/km CO2 uitstoot wanneer je je best doet. Een stap hoger vinden we de bekende 3.0 TDI zespitter, waarbij je kunt kiezen uit drie vermogens: 204 pk, 245 pk, en vanaf oktober komt er ook een twinturbo-versie met 313 pk (0-100 km/u in 5,4 seconden, top 250 km/u). Op benzinegebied zijn er de 2.8 FSI (204 pk) en de 3.0 TFSI (300 pk), beide zescilinders.
Verder is de A6 Avant natuurlijk compleet af te laden met veiligheidsgadgets als adaptieve cruisecontrole, rijbaanherkenning en een parkeerassistent, plus hebbedingetjes als een Bang & Olufsen Sound System en Audi Connect, waarmee je je auto in een rijdende WiFi-hotspot verandert.
De Audi A6 Avant staat vanaf september bij de dealer; de prijzen variëren van 49.980 euro voor de 2.0 TDI 6-bak tot 68.200 euro voor de 3.0 TFSI quattro S-tronic.
Meer van TopGear


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door
