Iedereen wist dat ie eraan kwam. Iedereen wist precies hoe ie er uit ging zien. En nu is ie dan onthuld: de Audi A6 Avant, die we bij deze officieel benoemen tot de minst verrassende auto van 2011. Waarmee we niet willen zeggen dat het geen mooi ding is (zeker met dat lichte motorjachtenhout in het interieur, kwijl…). Alleen dat we het trucje nu wel een beetje kennen.

De nieuwe A6-voor-mensen-met-een-hond is groter, maar toch tot zo’n 70 kilo lichter dan zijn voorganger. Je kunt ‘m, afhankelijk van de motor die je kiest, met handbak, Multitronic cvt-transmissie of S-tronic-transmissie met dubbele koppeling krijgen; een gewone Tiptronic-automaat behoort niet meer tot de mogelijkheden. Uiteraard is ook quattro-vierwielaandrijving leverbaar.

Het motorengamma opent met de 2.0 TDI viercilinder met 177 pk, die slechts 5,0 l/100 km tot zich neemt en 132 g/km CO2 uitstoot wanneer je je best doet. Een stap hoger vinden we de bekende 3.0 TDI zespitter, waarbij je kunt kiezen uit drie vermogens: 204 pk, 245 pk, en vanaf oktober komt er ook een twinturbo-versie met 313 pk (0-100 km/u in 5,4 seconden, top 250 km/u). Op benzinegebied zijn er de 2.8 FSI (204 pk) en de 3.0 TFSI (300 pk), beide zescilinders.

Verder is de A6 Avant natuurlijk compleet af te laden met veiligheidsgadgets als adaptieve cruisecontrole, rijbaanherkenning en een parkeerassistent, plus hebbedingetjes als een Bang & Olufsen Sound System en Audi Connect, waarmee je je auto in een rijdende WiFi-hotspot verandert.

De Audi A6 Avant staat vanaf september bij de dealer; de prijzen variëren van 49.980 euro voor de 2.0 TDI 6-bak tot 68.200 euro voor de 3.0 TFSI quattro S-tronic.

Reacties