Af en toe is het tijd voor wat nieuwe kleren, en dus is Audi aan het shoppen geweest met de A6. En wat hebben ze gekocht? Een iets andere grille, andere bumpertjes en skirts, licht gewijzigde lichtunits en een hoop nieuwigheidjes ónder dat nieuwe kloffie.

Die lichtunits kunnen trouwens worden voorzien van leds en ook matrix-leds (waarbij bepaalde leds worden 'afgeschermd' zodat ze tegenliggers niet verblinden terwijl je toch echt met grootlicht rijdt) zijn verkrijgbaar. Maar het meeste A6-nieuws is motorisch van aard. Er zijn vier benzinemotoren en vijf diesels. Op benzinegebied zijn vooral de toppers behoorlijk gewijzigd: de 3.0 TFSI levert nu 333 pk, de S6 krijgt er zelfs 30 pk bij en komt nu op 450 stuks. Daaronder zitten nog de (voor de A6) nieuwe 1.8 TFSI met 190 pk en de 2.0 TFSI met 250 pk.

Qua diesel begint het met een 150 pk sterke 2.0 TDI (die in zijn Ultra geheten uitvoering goed is voor 4,2 l/100 km en 110 gram CO2 per kilometer, ofwel: 20 procent bijtelling), daarna komt een sterkere versie van die motor, die 190 pk doet. Er zijn drie drieliter V6-motoren: een van 218 pk, een van 272 pk en een dubbelbeturbood apparaat dat er 320 tegenaan jakkert. Een boostfunctie zorgt ervoor dat hij als dat nodig is zelfs kortstondig 346 pk kan leveren. Alle toppers hebben standaard een achttraps TipTronic-automaat, de mindere broeders moeten het doen met een zeventraps automaat of een handgeschakelde zesbak. De continu variabele MultiTronic verdwijnt. 

Je kunt de nieuwe A6 vanaf morgen bestellen en zult dan geduld moeten hebben tot november voor de levering. Prijzen beginnen bij € 45.900 voor de 2.0 TDI met handbak en € 46.700 voor de uiteraard eveneens handgeschakelde 1.8 TFSI. De Avant is drie mille duurder.

 

Reacties