
Als je volle overtuiging in een nieuwe passie of hobby duikt, dan duurt het niet lang voordat je smaak ook afwijkender wordt. Als jij in het weekend graag in snoeistrakke broekjes met andere mannen de bossen in duikt, dan wil je ook geen mountainbike van Gazelle maar een Yeti SB6 XX1 Eagle Turq. Ook met auto’s. Iedereen vindt een blinkende Audi RS 6 met rode stiksels mooi, maar alleen bepaalde autoliefhebbers zullen wild worden van deze Audi A6 die in nieuwstaat. En dat valt niet uit te leggen aan de leek.
We hebben het al eens vaker gezegd: er gaat maar weinig boven een auto die per ongeluk een collector’s item is geworden. De topmodellen van een merk zoals een RS 6 worden door de kopers automatisch gekoesterd. Het is niet moeilijk om hier een strak exemplaar van te vinden. Maar vind maar eens het instapmodel in perfecte staat. En dat is wat hier gebeurd is: bijna de goedkoopste uitvoering, maar niet als ongeliefd gebruiksvoorwerp behandeld. Deze is niet rijp voor de sloop of voor de export.
Niet de zes- of achtcilinder
De Audi A6 van deze generatie (4D voor de kenners) was leverbaar met acht- en zescilinders, maar dit is de viercilinder 1,8-liter turbomotor. Alleen de 1,8-liter zonder turbo was goedkoper. De kleur Jaspis Grün is chic, maar voor de rest zit er erg weinig op of aan de auto. Deze sobere sedan heeft zelfs (gelukkig) stoffen bekleding. Dat vinden we het mooist. Sinds 1997 werd er slechts 35.000 kilometer met de auto gereden en heeft altijd binnen gestaan. In deze toestand hadden we 3.500 kilometer ook geloofd.

De auto is dus in nieuwstaat, volgens de verkoper. De auto is niet origineel Nederlands, maar hij komt uit Duitsland. Volgens de verkoper kom je daar wel meer van dit soort auto’s tegen: ooit nieuw gekocht door een eigenaar die er heel zuinig op was en maar heel weinig reed. Deze eigenaar volgde zo precies het onderhoudsboekje dat hij in 2012 zelfs de airbags heeft laten vervangen. Officieel hebben airbags een houdbaarheidsdatum, maar in de praktijk kijkt niemand hier naar.
Wat kost deze Audi A6 in nieuwstaat?
Het enige jammere is dus dat de Audi A6 wel een setje jonge kentekenplaten krijgt. Kleinigheidjes. De verkoper wil graag 11.925 euro hebben voor de nuchtere A6. Of ie het waard is? Geen idee, want veel vergelijkingsmateriaal is er niet. Mocht je je door de tekst heen geworsteld hebben en nog steeds niet snapt waarom dit zo’n toffe auto is, dan kunnen we je helaas niet helpen. Dit klikt, of het klinkt niet. Wij kunnen er in ieder geval geen genoeg van krijgen.
Prachtig, eigenlijk te jammer om daar nog mee te gaan rijden.
Zoiets kan ik wel waarderen. Sowieso mensen die auto’s koesteren waar anderen hun neus voor ophalen.
Daarom heb ik o.a. een Rover 200 BRM.
Laatst mijn 19-jarige petekind aan haar eerste auto geholpen. Een in perfecte staat verkerende Rover 75. Die is ook niet zo van de geijkte keuzes.