
Audi heeft de A6 compleet vernieuwd. Waarschijnlijk omdat de oude niet genoeg op de rest van het modellengamma leek. ‘Hij valt op door zijn veelvoud aan technische innovaties’, schrijft het persbericht. Dat mag zo zijn, maar dat is dan meteen het enige waardoor ie opvalt. We hadden hier net zo goed foto’s van een A8 neer kunnen zetten, dan had je ons ook geloofd.
Goed, na deze voor de hand liggende maar toch erg terechte opener, kijken we even verder. Dan zien we dat Audi zich veel moeite getroost heeft om de A6 een stuk lichter te maken dan inmiddels gebruikelijk is in deze klasse. Zo weegt de instapper, de 2.0 TDI, dankzij allerlei aluminium carrosseriedelen een nette 1.575 kilo. De auto is tevens wat kleiner geworden, maar de wielbasis is gegroeid, waardoor het interieur ruimer werd.
Uiteraard is de nieuwe A6 uit te rusten met meer glimlampjes dan de kerstboom op Times Square, en kun je ‘m tevens volhangen met de nieuwste snufjes. Zo kun je kiezen voor een nieuw soort quattrosysteem, een instelbaar onderstel, adaptieve cruisecontrol, rijbaanassistentie, dodehoeksignalering, verkeersbordherkenning en Pre Safe (de auto ziet een botsing aankomen, waarna hij de gordels aanspant en sneller remt dan jij dat kunt). Standaarduitrusting is er ook: onder andere gescheiden klimaatregeling en het bekende mmi-systeem vind je op elke A6 terug.
De A6 is vanaf begin 2011 verkrijgbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren: de 2.8 FSI (204 pk), 3.0 TFSI (300 pk), 2.0 TDI (177 pk) en 3.0 TDI (204 of 245 pk). Natuurlijk komt er – in 2012 – ook een hybrideversie. Deze krijgt een 2.0 TFSI-benzinemotor (211 pk), gekoppeld aan een elektromotor van 45 pk. De A6 Hybrid kan volledig elektrisch rijden tot een snelheid van 100 km/u, al houdt ie dat maar drie minuten vol.
Ja, deze A6 zal wel weer prachtig in elkaar steken en prima rijden. Maar met de A7 naast ‘m in de showroom, zullen wij ‘m niet snel zien staan.
Update: de prijzen zijn bekendgemaakt. Vanaf 46.900 euro heb je een A6 voor je deur staan (2.0 TDI met handbak). Uitvoeringen die je liever wilt hebben, zijn de 3.0 TDI quattro (245 pk, 64.900 euro) en de 3.0 TFSI (300 pk, 65.300 euro), die beide met de S tronic-transmissie zijn uitgerust.
Meer van TopGear


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
