Audi heeft de A6 compleet vernieuwd. Waarschijnlijk omdat de oude niet genoeg op de rest van het modellengamma leek. ‘Hij valt op door zijn veelvoud aan technische innovaties’, schrijft het persbericht. Dat mag zo zijn, maar dat is dan meteen het enige waardoor ie opvalt. We hadden hier net zo goed foto’s van een A8 neer kunnen zetten, dan had je ons ook geloofd.

Goed, na deze voor de hand liggende maar toch erg terechte opener, kijken we even verder. Dan zien we dat Audi zich veel moeite getroost heeft om de A6 een stuk lichter te maken dan inmiddels gebruikelijk is in deze klasse. Zo weegt de instapper, de 2.0 TDI, dankzij allerlei aluminium carrosseriedelen een nette 1.575 kilo. De auto is tevens wat kleiner geworden, maar de wielbasis is gegroeid, waardoor het interieur ruimer werd.

Uiteraard is de nieuwe A6 uit te rusten met meer glimlampjes dan de kerstboom op Times Square, en kun je ‘m tevens volhangen met de nieuwste snufjes. Zo kun je kiezen voor een nieuw soort quattrosysteem, een instelbaar onderstel, adaptieve cruisecontrol, rijbaanassistentie, dodehoeksignalering, verkeersbordherkenning en Pre Safe (de auto ziet een botsing aankomen, waarna hij de gordels aanspant en sneller remt dan jij dat kunt). Standaarduitrusting is er ook: onder andere gescheiden klimaatregeling en het bekende mmi-systeem vind je op elke A6 terug.

De A6 is vanaf begin 2011 verkrijgbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren: de 2.8 FSI (204 pk), 3.0 TFSI (300 pk), 2.0 TDI (177 pk) en 3.0 TDI (204 of 245 pk). Natuurlijk komt er – in 2012 – ook een hybrideversie. Deze krijgt een 2.0 TFSI-benzinemotor (211 pk), gekoppeld aan een elektromotor van 45 pk. De A6 Hybrid kan volledig elektrisch rijden tot een snelheid van 100 km/u, al houdt ie dat maar drie minuten vol.

Ja, deze A6 zal wel weer prachtig in elkaar steken en prima rijden. Maar met de A7 naast ‘m in de showroom, zullen wij ‘m niet snel zien staan.

Update: de prijzen zijn bekendgemaakt. Vanaf 46.900 euro heb je een A6 voor je deur staan (2.0 TDI met handbak). Uitvoeringen die je liever wilt hebben, zijn de 3.0 TDI quattro (245 pk, 64.900 euro) en de 3.0 TFSI (300 pk, 65.300 euro), die beide met de S tronic-transmissie zijn uitgerust.

Reacties