Bestaat er een carrosserievorm die Audi nog niet in concept- dan wel productievorm de wereld in gekeild heeft? Blijkbaar: de compacte tweedeurs shooting brake-crossover. Bij dezen afgevinkt, want in Detroit staat de Allroad Shooting Brake Concept.

De kleine c.q. hoge Audi is 4,20 meter lang – bijna 20 centimeter korter dan een Q3 – met een wielbasis van 2,51 meter. Hij weegt 1.600 kilo, maar voor we allerlei Vorsprung– en Leichtbau-grappen gaan maken, is het belangrijk om te weten dat de Allroad Shooting Brake de noemer 'e-tron quattro' draagt, wat duidt op een hybride aandrijflijn met de benzinemotor op de voorwielen, de elektromotor op de achterwielen en een accupakket ergens ertussenin. Zwaar spul, dus. Gelukkig produceert de 2.0 TFSI samen met de elektromotor een dikke 408 pk en 650 Nm, dus van z'n plek komt dit karretje wel.

De Allroad Shooting Brake kan ook volledig elektrisch rijden (115 pk, 270 Nm) en komt dan 50 kilometer ver met maximaal 130 km/u. Doet de benzinemotor mee, dan is een sprint van 0 tot 100 in 4,6 seconden en een top van 250 km/u mogelijk. Het gemiddelde verbruik bedraagt officieel maar 1,9 l/100 km en de CO2-uitstoot 45 g/km.

Rondom de carrosserie vinden we veel aluminium en koolstofvezel, verwerkt in typische Audi-styling, aangedikt met stoer beschermplastic en subtiele glimstripjes. Twee mooi verwerkte uitlaten, matrix-led-koplampen en 19-inch velgen (met centrale wielmoer) mogen uiteraard niet ontbreken. In het interieur kunnen vier mensen een plek vinden en valt een aantal slimme details op, zoals de bedieningselementen en displays van de airconditioning die in de ventilatieopeningen verwerkt zitten. De huidige trend van overal-schermen-en-nergens-meer-tellers zet ook in de Allroad Shooting Brake door.

Wanneer een dergelijk beultje in de Audi-showrooms komt te staan? Nou, het is bekend dat een Q2 aanstaande is – dus wellicht zie je binnen een jaar of twee iets verschijnen wat sterk lijkt op deze conceptcar…

Reacties

Meer van TopGear