
TopGear reed onlangs met de nieuwe Audi e-tron GT. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Audi e-tron GT
Uitvoering: 60 quattro S-tronic
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: druilerig en fris
Is dit een Porsche Taycan met Audi-logo?
Ah, je valt maar meteen met de deur in huis. Nou, met het ontbreken van een brandstofmotor om een voel- of hoorbaar karakter mee te geven, moet het onderscheid tussen twee merken/modellen met hetzelfde EV-platform ergens anders worden gezocht. Volkswagen is bedreven in het inbouwen van zulke verschillen, mag je wel zeggen. En dus voelt de Audi e-tron GT inderdaad best anders aan dan de Taycan. Dat begint bij de deurgrepen en gaat via de interieurindeling door tot in het onderstel.
Hoe onderscheidt de Audi e-tron GT zich dan?
Hij is flink minder hardcore dan de Porsche. De besturing is lichter, de luchtvering is vriendelijker, het stroompedaal lijkt zelfs een bescheiden, kunstmatig vertraginkje te hebben – voor jouw comfort. Zet alles in Dynamic en hij wordt iets gemener, maar nog altijd niet zo scherp als de Taycan. Let wel: wij rijden de ‘gewone’ e-tron GT, niet de RS. Die nadert de Porsche vast wat dichter.
Wat zijn de specs?
Ja, gaan we het zo over hebben. Eerst even dat uiterlijk. Allemensen, wat ziet deze Audi er goed uit. Dat vinden niet alleen wij, dat vindt iedereen op straat. Oma’s kijken ons na, kinderen fietsen achter ons aan. De lage, brede looks gecombineerd met de puntige, maar niet té karikaturale Audi-styling maken de e-tron GT tot een supercarachtige aandachtstrekker. En hij klinkt bij lage snelheden nog leuk ook. Alsof je net van de planeet Gnork bent afgereisd.
Maar wat zijn nou de specs?
800 volt, 93 kWh, twee elektromotoren, 530 piek-pk’s, 640 Nm, 2.254 kilo rijklaar. Dat mondt uit in 0 naar 100 in 4,1 seconden, een top van 245 km/u, 452 tot 487 kilometer actieradius en ja: dwarse capriolen op afroep, als je wilt. Niet genoeg? Dan is er nog de RS e-tron GT, met 646 pk en een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden. Die proberen we binnenkort nog wel een keer.
Wat mag die Audi e-tron GT kosten?
Je koopt ‘m in Nederland vanaf 106.366 euro. Ter vergelijking: de even sterke, maar fractioneel snellere Taycan 4S is er vanaf 110.600 euro. Voor de RS e-tron GT ben je minimaal 147.766 euro lichter.
Onze volledige rijtest van de Audi e-tron GT lees je in TopGear Magazine 190 – vanaf 25 maart in de winkel!
Meer van TopGear


Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Extra exclusieve Audi e-tron GT Exclusive is supergrijs maar niet saai

De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
