
TopGear reed onlangs met de nieuwe Audi e-tron GT. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Audi e-tron GT
Uitvoering: 60 quattro S-tronic
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: druilerig en fris
Is dit een Porsche Taycan met Audi-logo?
Ah, je valt maar meteen met de deur in huis. Nou, met het ontbreken van een brandstofmotor om een voel- of hoorbaar karakter mee te geven, moet het onderscheid tussen twee merken/modellen met hetzelfde EV-platform ergens anders worden gezocht. Volkswagen is bedreven in het inbouwen van zulke verschillen, mag je wel zeggen. En dus voelt de Audi e-tron GT inderdaad best anders aan dan de Taycan. Dat begint bij de deurgrepen en gaat via de interieurindeling door tot in het onderstel.
Hoe onderscheidt de Audi e-tron GT zich dan?
Hij is flink minder hardcore dan de Porsche. De besturing is lichter, de luchtvering is vriendelijker, het stroompedaal lijkt zelfs een bescheiden, kunstmatig vertraginkje te hebben – voor jouw comfort. Zet alles in Dynamic en hij wordt iets gemener, maar nog altijd niet zo scherp als de Taycan. Let wel: wij rijden de ‘gewone’ e-tron GT, niet de RS. Die nadert de Porsche vast wat dichter.
Wat zijn de specs?
Ja, gaan we het zo over hebben. Eerst even dat uiterlijk. Allemensen, wat ziet deze Audi er goed uit. Dat vinden niet alleen wij, dat vindt iedereen op straat. Oma’s kijken ons na, kinderen fietsen achter ons aan. De lage, brede looks gecombineerd met de puntige, maar niet té karikaturale Audi-styling maken de e-tron GT tot een supercarachtige aandachtstrekker. En hij klinkt bij lage snelheden nog leuk ook. Alsof je net van de planeet Gnork bent afgereisd.
Maar wat zijn nou de specs?
800 volt, 93 kWh, twee elektromotoren, 530 piek-pk’s, 640 Nm, 2.254 kilo rijklaar. Dat mondt uit in 0 naar 100 in 4,1 seconden, een top van 245 km/u, 452 tot 487 kilometer actieradius en ja: dwarse capriolen op afroep, als je wilt. Niet genoeg? Dan is er nog de RS e-tron GT, met 646 pk en een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden. Die proberen we binnenkort nog wel een keer.
Wat mag die Audi e-tron GT kosten?
Je koopt ‘m in Nederland vanaf 106.366 euro. Ter vergelijking: de even sterke, maar fractioneel snellere Taycan 4S is er vanaf 110.600 euro. Voor de RS e-tron GT ben je minimaal 147.766 euro lichter.
Onze volledige rijtest van de Audi e-tron GT lees je in TopGear Magazine 190 – vanaf 25 maart in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Extra exclusieve Audi e-tron GT Exclusive is supergrijs maar niet saai

De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Dit is de Audi RS e-tron GT van Ken Block

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
