
TopGear reed onlangs met de nieuwe Audi e-tron GT. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Audi e-tron GT
Uitvoering: 60 quattro S-tronic
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: druilerig en fris
Is dit een Porsche Taycan met Audi-logo?
Ah, je valt maar meteen met de deur in huis. Nou, met het ontbreken van een brandstofmotor om een voel- of hoorbaar karakter mee te geven, moet het onderscheid tussen twee merken/modellen met hetzelfde EV-platform ergens anders worden gezocht. Volkswagen is bedreven in het inbouwen van zulke verschillen, mag je wel zeggen. En dus voelt de Audi e-tron GT inderdaad best anders aan dan de Taycan. Dat begint bij de deurgrepen en gaat via de interieurindeling door tot in het onderstel.
Hoe onderscheidt de Audi e-tron GT zich dan?
Hij is flink minder hardcore dan de Porsche. De besturing is lichter, de luchtvering is vriendelijker, het stroompedaal lijkt zelfs een bescheiden, kunstmatig vertraginkje te hebben – voor jouw comfort. Zet alles in Dynamic en hij wordt iets gemener, maar nog altijd niet zo scherp als de Taycan. Let wel: wij rijden de ‘gewone’ e-tron GT, niet de RS. Die nadert de Porsche vast wat dichter.
Wat zijn de specs?
Ja, gaan we het zo over hebben. Eerst even dat uiterlijk. Allemensen, wat ziet deze Audi er goed uit. Dat vinden niet alleen wij, dat vindt iedereen op straat. Oma’s kijken ons na, kinderen fietsen achter ons aan. De lage, brede looks gecombineerd met de puntige, maar niet té karikaturale Audi-styling maken de e-tron GT tot een supercarachtige aandachtstrekker. En hij klinkt bij lage snelheden nog leuk ook. Alsof je net van de planeet Gnork bent afgereisd.
Maar wat zijn nou de specs?
800 volt, 93 kWh, twee elektromotoren, 530 piek-pk’s, 640 Nm, 2.254 kilo rijklaar. Dat mondt uit in 0 naar 100 in 4,1 seconden, een top van 245 km/u, 452 tot 487 kilometer actieradius en ja: dwarse capriolen op afroep, als je wilt. Niet genoeg? Dan is er nog de RS e-tron GT, met 646 pk en een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden. Die proberen we binnenkort nog wel een keer.
Wat mag die Audi e-tron GT kosten?
Je koopt ‘m in Nederland vanaf 106.366 euro. Ter vergelijking: de even sterke, maar fractioneel snellere Taycan 4S is er vanaf 110.600 euro. Voor de RS e-tron GT ben je minimaal 147.766 euro lichter.
Onze volledige rijtest van de Audi e-tron GT lees je in TopGear Magazine 190 – vanaf 25 maart in de winkel!
Meer van TopGear


Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Extra exclusieve Audi e-tron GT Exclusive is supergrijs maar niet saai

De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen
