
TopGear reed onlangs met de nieuwe Audi e-tron GT. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Audi e-tron GT
Uitvoering: 60 quattro S-tronic
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: druilerig en fris
Is dit een Porsche Taycan met Audi-logo?
Ah, je valt maar meteen met de deur in huis. Nou, met het ontbreken van een brandstofmotor om een voel- of hoorbaar karakter mee te geven, moet het onderscheid tussen twee merken/modellen met hetzelfde EV-platform ergens anders worden gezocht. Volkswagen is bedreven in het inbouwen van zulke verschillen, mag je wel zeggen. En dus voelt de Audi e-tron GT inderdaad best anders aan dan de Taycan. Dat begint bij de deurgrepen en gaat via de interieurindeling door tot in het onderstel.
Hoe onderscheidt de Audi e-tron GT zich dan?
Hij is flink minder hardcore dan de Porsche. De besturing is lichter, de luchtvering is vriendelijker, het stroompedaal lijkt zelfs een bescheiden, kunstmatig vertraginkje te hebben – voor jouw comfort. Zet alles in Dynamic en hij wordt iets gemener, maar nog altijd niet zo scherp als de Taycan. Let wel: wij rijden de ‘gewone’ e-tron GT, niet de RS. Die nadert de Porsche vast wat dichter.
Wat zijn de specs?
Ja, gaan we het zo over hebben. Eerst even dat uiterlijk. Allemensen, wat ziet deze Audi er goed uit. Dat vinden niet alleen wij, dat vindt iedereen op straat. Oma’s kijken ons na, kinderen fietsen achter ons aan. De lage, brede looks gecombineerd met de puntige, maar niet té karikaturale Audi-styling maken de e-tron GT tot een supercarachtige aandachtstrekker. En hij klinkt bij lage snelheden nog leuk ook. Alsof je net van de planeet Gnork bent afgereisd.
Maar wat zijn nou de specs?
800 volt, 93 kWh, twee elektromotoren, 530 piek-pk’s, 640 Nm, 2.254 kilo rijklaar. Dat mondt uit in 0 naar 100 in 4,1 seconden, een top van 245 km/u, 452 tot 487 kilometer actieradius en ja: dwarse capriolen op afroep, als je wilt. Niet genoeg? Dan is er nog de RS e-tron GT, met 646 pk en een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden. Die proberen we binnenkort nog wel een keer.
Wat mag die Audi e-tron GT kosten?
Je koopt ‘m in Nederland vanaf 106.366 euro. Ter vergelijking: de even sterke, maar fractioneel snellere Taycan 4S is er vanaf 110.600 euro. Voor de RS e-tron GT ben je minimaal 147.766 euro lichter.
Onze volledige rijtest van de Audi e-tron GT lees je in TopGear Magazine 190 – vanaf 25 maart in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Dit is de Audi RS e-tron GT van Ken Block

Audi RS e-tron GT: heel anders dan de Porsche Taycan?

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
