Audi e-tron GT: 1e rij-indruk

Onze eerste ervaring met Audi's coole EV-sedan

Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Audi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Audi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Audi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Audi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Audi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Audi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Audi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk
Audi e-tron GT 2021: 1e rij-indruk

TopGear reed onlangs met de nieuwe Audi e-tron GT. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Audi e-tron GT
Uitvoering: 60 quattro S-tronic
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: druilerig en fris

Is dit een Porsche Taycan met Audi-logo?

Ah, je valt maar meteen met de deur in huis. Nou, met het ontbreken van een brandstofmotor om een voel- of hoorbaar karakter mee te geven, moet het onderscheid tussen twee merken/modellen met hetzelfde EV-platform ergens anders worden gezocht. Volkswagen is bedreven in het inbouwen van zulke verschillen, mag je wel zeggen. En dus voelt de Audi e-tron GT inderdaad best anders aan dan de Taycan. Dat begint bij de deurgrepen en gaat via de interieurindeling door tot in het onderstel.

Hoe onderscheidt de Audi e-tron GT zich dan?

Hij is flink minder hardcore dan de Porsche. De besturing is lichter, de luchtvering is vriendelijker, het stroompedaal lijkt zelfs een bescheiden, kunstmatig vertraginkje te hebben – voor jouw comfort. Zet alles in Dynamic en hij wordt iets gemener, maar nog altijd niet zo scherp als de Taycan. Let wel: wij rijden de ‘gewone’ e-tron GT, niet de RS. Die nadert de Porsche vast wat dichter.

Wat zijn de specs?

Ja, gaan we het zo over hebben. Eerst even dat uiterlijk. Allemensen, wat ziet deze Audi er goed uit. Dat vinden niet alleen wij, dat vindt iedereen op straat. Oma’s kijken ons na, kinderen fietsen achter ons aan. De lage, brede looks gecombineerd met de puntige, maar niet té karikaturale Audi-styling maken de e-tron GT tot een supercarachtige aandachtstrekker. En hij klinkt bij lage snelheden nog leuk ook. Alsof je net van de planeet Gnork bent afgereisd.

Maar wat zijn nou de specs?

800 volt, 93 kWh, twee elektromotoren, 530 piek-pk’s, 640 Nm, 2.254 kilo rijklaar. Dat mondt uit in 0 naar 100 in 4,1 seconden, een top van 245 km/u, 452 tot 487 kilometer actieradius en ja: dwarse capriolen op afroep, als je wilt. Niet genoeg? Dan is er nog de RS e-tron GT, met 646 pk en een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden. Die proberen we binnenkort nog wel een keer.

Wat mag die Audi e-tron GT kosten?

Je koopt ‘m in Nederland vanaf 106.366 euro. Ter vergelijking: de even sterke, maar fractioneel snellere Taycan 4S is er vanaf 110.600 euro. Voor de RS e-tron GT ben je minimaal 147.766 euro lichter.

Onze volledige rijtest van de Audi e-tron GT lees je in TopGear Magazine 190 – vanaf 25 maart in de winkel!

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken