
Het gebeurt niet vaak dat Audi een nieuwe letter inzet als typenaam. De laatste keer was de R8 in 2007, al kun je beargumenteren de ‘R’ al in ‘RS’ zat. Dan was de laatste keer zelfs de ‘Q’ van de Q7 in 2006. Voor die tijd gebruikte Audi – op de TT na – eigenlijk alleen maar A’tjes voor de basismodellen. De S- en RS-modellen waren daar natuurlijk weer van afgeleid. Maar nu komt Audi met een nieuwe letter, maar hier gaan we de nieuwkomer niet snel zien.
In China mogen ze binnenkort de AUDI E5 bestellen. En nee, capslock was niet per ongeluk geactiveerd. Want naast Audi lanceren de Duitsers in China binnenkort AUDI. Dit merk heeft niet de bekende vier ringen, maar een uitgeschreven logo met hoofdletters. Het eerste model van het nieuwe merk is dus de E5. Met een E’tje verwacht je een elektrische aandrijflijn, en dan heb je ook gelijk. Het cijfer geeft van oudsher het formaat aan. De auto in de galerij is nog een concept. De echte is nog niet onthuld.
Waarom Audi de ringen loslaat in China
Het merk Audi zonder hoofdletters blijft bestaan in China en AUDI komt ernaast. Het nieuwe merk komt niet naar Nederland. Waarom het zustermerk? Een woordvoerder laat aan TopGear Nederland weten: ‘Klanten weten dat de auto’s van het nieuwe merk de technische kwaliteiten en het DNA van een typische Audi bieden – en tegelijkertijd iets nieuws daarbovenop.’ Ze willen met het ‘nieuwe’ merk dus een nieuwe doelgroep aanboren van jongere kopers.

Wij hebben het vermoeden dat het ook meespeelt dat er momenteel driehonderduizend nieuwe automerken zijn in China. Allemaal met een eigen beeldmerk. Wil je je echt onderscheiden tussen alle logootjes die steeds meer op elkaar beginnen te lijken, dan kun je beter de merknaam spellen. Bovendien is het woord AUDI aanzienlijk moeilijker te kopiëren dan vier ringen. De woordvoerder van Audi zegt dat dit er echter niet mee te maken heeft.
Technische details over de Audi E5 deelt het merk nog niet. Wel weten we dat het nieuwe merk een samenwerking is met het Chinese SAIC. Dit concern is onder meer eigenaar van MG en Maxus. Ook werkt SAIC al samen met Volkswagen. De Audi E5 staat op het Advanced Digitized Platform. Dit is een heel ander technisch onderstel dan het merk gebruikt voor de Europese auto’s. Het studiemodel van de E5 heeft een 100-kWh batterij en een bereik van 700 kilometer.
De auto e-tron en e-tron GT? Later werd ie Q8, ok. Maar daar vóór was t geen A of Q type.
Chinezen zijn goed in goedkope plastic troep, sluit naadloos aan bij vw en audi
Misschien moet Audi beeldschermen in de deuren en motorkap integreren, om Google advertenties te projecteren.