De tijd van elke niche vullen is inmiddels verleden tijd. Met name Audi, BMW en Mercedes-Benz waren er een ster (pun intended) in om elk stukje van de markt op te vullen met een model dat net iets afweek van de rest van het gamma. We zien nu de trend dat automerken meer en meer SUV’s op de markt brengen, ten koste van de sportievere modellen. Dat is niet tijdelijk. Zo is Audi niet meer van plan leuke auto’s te gaan maken. Althans, iets met minder dan 4 deuren gaat er voorlopig niet komen.
Volgens Peter Strudwieke (product planner bij Audi Australië) is het de nieuwe realiteit waar we maar aan moeten wennen: ‘Ik denk dat Audi altijd naar mondiale segmenttrends kijkt. Dat is dus de reden dat SUV’s de afgelopen jaren uiteraard in opkomst zijn. Momenteel nemen de verkopen nog steeds toe.’ Vervolgens doet Strudwieke de gewaagde uitspraak dat de Sportback-modellen ‘wat coupé-DNA hebben.’ Maar dat zijn gewoon SUV’s met minder bagageruimte, toch?
Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen
In korte tijd zijn er bij Audi een aantal leuke auto’s uit productie gegaan. Denk aan de Audi TT, Audi A5 en Audi R8. Audi had daarmee toch een paar geweldige coupés in het assortiment. De Audi TT was een enorme hit. Mede door het succes van de TT kwamen er meerdere merken met een sportieve betaalbare coupé. De Audi A5 was in principe ‘gewoon’ een Audi A4 met twee deuren, maar met een waanzinnig fraai koetswerk. Volgens topdesigner Walter de Silva zijn beste werk tot nu toe.
De Silva heeft ook de Alfa 156 ontworpen, dus dat wil wat zeggen. O, dan is er ook de Audi R8. Dat was niet alleen een spectaculaire supercar, maar ook een waanzinnige imagebuilder voor Audi. Dankzij de R8 was het duidelijk dat Audi over het gehele automobiele spectrum bijzondere auto’s kon bouwen. Niet alleen dat, de Audi R8 was ook een zeer goede auto. Perfect als je de bouwkwaliteit van een Porsche wilde combineren met een exotischere aandrijflijn .Voordat we het vergeten: de R8 reed uit de kunst.
We hadden die modellen ook gewoon kunnen kopen, natuurlijk
Mede dankzij die drie modellen staat Audi op gelijke hoogte met BMW en Mercedes-Benz. Met al deze ontwikkelingen lijkt Audi een beetje terug bij af te zijn. Dat is natuurlijk heel erg dramatisch om het zo te stellen, maar zie het van deze kant. De RS6 loopt op zijn aller- allerlaatste benen. De huidige RS 3 is de laatste met die vijfcilinder. Gelukkig komt er nog wel een nieuwe Audi RS 5 Avant.
Overigens kunnen we wel heel erg zuur zijn op het feit dat Audi de TT, A5 en R8 van de markt heeft gehaald zonder dat er een opvolger klaarstond. We kunnen ze het niet kwalijk nemen, de markt vraagt simpelweg om meer en meer SUV’s. De coupés (en cabriolets) werden nauwelijks verkocht, aldus Strudwieke in gesprek met Carsales. Het was voor Audi niet logisch om veel geld te steken in de ontwikkeling van modellen die nauwelijks verkopen.
Nutje heeft op 12 november 2024 geschreven:
Ik rij prive (en zakelijk) in eigedom een 2 jaar jonge A4 met 150 pk mild hybrid. Deze weegt iets meer dan 1500 kg. De opvolger heet A5, weegt tegen de 1700 kg heeft geen mild hybrid de 0 naar 100 is met een volle seconde toegenomen…….Daarnaast rij ik een 9 jaar oude TT roadster waarvoor geen opvolger is, dus blijf ik voorlopig maar rijden in mijn TT met nog geen 40k km op de teller, geen straf, maar was er een opvolger geweest, dan had ik mogelijk al ingeruild.
Geen opvolger voor de TT en de opvolger van de A4 wordt A5, duurder, zwaarder, trager. Tja….luxe problemen maar mogelijk wordt de opvolger geen Audi. Jammer, veel Audi gereden, altijd tevreden. Toch maar aan de Passat dan?
Ronnie heeft op 12 november 2024 geschreven:
Audi en anderen moeten weer eens degelijke auto’s maken. Ik rij ze al 30 jaar, maar de mankementen zijn van kinderlijke aard en zeer hinderlijk, vooral de benzinemotoren. Mijn 2.0 TDI sjoemeldiesel doet het al 6000.000 km best goed. Mja, vrienden van ons reden een BMW 320i en die kon na 7 jaar en 150.000 km naar de schroot. een auto is een wegwerpvoorwerp geworden.
Floris heeft op 12 november 2024 geschreven:
Mijn 2.0 TDI sjoemeldiesel doet het al 6000.000 km best goed.
Van harte gefeliciteerd, ik ben oprecht jaloers op jou!🙏🍀😉😜 6.000.000 kilometer?
Maar ik sluit mij aan bij jouw mening, auto’s zijn wegwerp voorwerpen, voor veel geld. Auto van 3 jaar is te oud, 80.000 kilometer is teveel…