
Het is gedaan met de elektrische auto. Het waren tien fantastische jaren, maar de laadpalen kunnen weer verwijderd worden. Want waarom zou er ooit nog iemand meer dan 40.000 euro uitgeven aan een EV als je voor hetzelfde geld ook een Audi R8 voor de deur parkeert? Goed, het is geen handgeschakelde V10, maar ook met een gebruikte Audi R8 met een V8 en een automaat valt prima te leven.
De komende tijd ga je steeds meer elektrische auto’s van rond de 25.000 euro zien, maar als je een beetje actieradius, wat opties en iets meer ruimte wilt, ga je al snel naar de 45.000 euro. Dan heb je bijvoorbeeld de populaire Volvo EX40. Dit bedrag is de bovengrens voor de subsidie van de overheid en de ondergrens van gebruikte Audi R8’tjes in Nederland. De goedkoopste heb je voor 44.995 euro.

De goedkoopste is een geïmporteerd exemplaar met ruim 141.000 kilometer op de teller. Voor 2.500 euro meer heb je er eentje met 90.000 kilometer op de teller. Rond de 50.000 euro zijn er genoeg te vinden met een automaat en een tellerstand rond de 100.000 kilometer. Exemplaren met een handbak zijn al snel 20.000 euro duurder, maar op zich past een automaat het GT-karakter van de R8 prima.
Waarom een gebruikte Audi R8 een prima alternatief is voor een praktische EV
En nu horen we je al zeggen: als je zoekt naar een EV met ruimte voor het gezin van zo’n 45.000 euro, ga je toch niet voor een sportauto met maar twee zitplaatsen? Dat klinkt op het eerste gezicht als een goed argument, maar aan de andere kant kunnen we je niet verstaan door het geluid van een atmosferische 4,2-liter V8 en een Bang & Olufsen-audiosysteem. Maak je gewoon niet zo druk.

Op Mobile.de zien we een nog goedkoper exemplaar staan in Tsjechië voor maar 37.400 euro. Deze heeft wel een kapotte airco, de radio werkt niet en de parkeersensoren zijn stuk, maar wellicht kun je dat aanvoeren als argument om minder BPM te betalen bij het invoeren. De Audi R8 is inmiddels al 17 jaar oud, dus invoeren kan ook geen fortuin meer kosten.
Specificaties eerste generatie Audi R8
De eerste generatie Audi R8 kon je krijgen met een 4,2-liter V8 of een 5,2-liter V10-motor. Bij beide motoren kon je kiezen of je een automaat wilde of dat je zelf wilde schakelen. Het vermogen van de achtcilinder is 420 pk en dat van de tiencilinder is 525 pk. De 0-100-tijden zijn 4,6 en 3,9 seconden en de topsnelheid ligt in beide gevallen boven de 300 km/u. Dat doet een EV je niet na.
4 reacties op “Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Hoe rijdt de mooiste auto en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

In 4 seconden naar de 100 km. Leuk? Over het klimaat wordt niet gerept. Totaal overbodig, die belachelijke snelheden en pk’s.
Ook die (jonge) idioten met een kabaaluitlaat die vol gas op een rood stoplicht afscheuren, is een vreselijk fenomeen. En maar laten knallen.
Kinderen, nog steeds niet volwassen. En dan de volwassen kinderen, met hun RAM. Dat is ongetwijfeld een compensatie-speeltje.
Inderdaad. De argumenten en inzichten van de anti-EV lobby worden met de dag vreemder. Dit artikel slaat in ieder geval nergens op. Volstrekte kul. Hoop voor de schrijver dat het een mislukte poging om leuk te zijn is. Maar ik vrees het ergste.
Een Tesla Model 3 kost baar verwachting aan het eind van het jaar zo’n 15k, dat is een derde van de prijs. Voor het prijsverschil kun je heel vaak laden en zelfs je accupakket meerdere keren vervangen.
En de Model 3 is een stuk sneller… leuk een sportauto met ruim 100K op de teller tot je onderhoud moet laten uitvoeren.