Met name de Duitse merken zijn een beetje de draad kwijt als het gaat om benamingen van auto’s. Je kunt al enkele jaren niet meer afleiden aan de naam wat voor motor er in de auto ligt en elektrificatie heeft de namen onduidelijker én langer gemaakt. Het enige waar je nu nog echt zeker van bent bij Audi, is dat een Avant een stationwagen is. En dat blijft gelukkig zo. Wel gaan er andere dingen veranderen.
Momenteel gaat het echt alle kanten op. De naam Sportback duidde vroeger op de vijfdeurs versie van de A3 of A5. Nu is het ook de versie met de lagere daklijn van de Q4 of Q8. En de Q8 zijn nu twee modellen geworden. Het is niet alleen de sportievere versie van de Q7, maar ook de elektrische SUV. Nog verwarrender: daar heb je dan ook weer een versie met een sportievere daklijn van.
Alle elektrische Audi’s krijgen een even nummer
Het zal nog wel een paar jaar duren voordat het aanbod weer gestroomlijnd is, maar aan Autocar vertelt Audi dat ze wel een duidelijk plan hebben voor de namenstructuur. Oliver Hoffman, de technische baas bij Audi, vertelt dat alle elektrische Audi’s een even nummer in de naam krijgen en de andere motoren oneven getallen. De Audi A6 zal dus altijd elektrisch zijn, net als de A4 of de A8. Deze auto’s krijgen ook nog de toevoeging ‘e-tron’.
A6 altijd elektrisch, A5 altijd met benzine of diesel
Hoffman zegt dus dat de volledige naam A6 e-tron is, maar door alleen A6 te zeggen, moet je al weten dat ie elektrisch is. Er zal ongetwijfeld een moment komen, zodra elektrische auto’s de norm zijn, dat de toevoeging wegvalt. De Audi A5 krijgt dus een benzinemotor én hij vervangt zowel de oude A5 als de oude A4 met benzinemotor.
Waarschijnlijk gooit Audi niet volgend jaar het volledige gamma om. Totdat de A8 een natuurlijke dood sterft, zal deze in het aanbod blijven met een benzinemotor. Beetje bij beetje zullen er modellen wegvallen en bijkomen tot het aanbod strak staat. Als ze voor die tijd niet nog een keer van gedachten veranderen in Ingolstadt.
De cijfertjes achter de namen blijven
Over de cijfertjes achter de namen wordt niets gezegd, dus we nemen maar even aan dat die blijven. Het nummertje geeft ongeveer het vermogen aan. Een modelnaam met ’30’ achter de naam heeft tussen de 110 en 130 pk. Eentje met ’50’ heeft tussen de 253 en 313 pk. Alles met ’70’ heeft meer dan 545 pk. Misschien dat er met de elektrische toekomst nog wat cijfertjes bijkomen.
En voor de rest?
Verder is de namenstructuur van Audi best simpel. De toevoeging e-tron staat nu dus voor volledig elektrische auto’s en zie je straks alleen op modellen met even nummers. De TFSI-modellen zijn de auto’s met benzinemotoren. En ‘TFSI e’ betekent dat het een plug-in hybride is. Wat een TDI is, hoeven we niet meer uit te leggen. Toch? Overigens levert Audi in Nederland al eventjes geen diesels meer.
Barbara heeft op 22 september 2023 geschreven:
Binnenkort heet een Audi Q8 tsfi dus: Audi Q7 Sportback tsfi.
Want er is nu ook een Audi Q8 E-tron (mooi hoor). 🙂
Ik vind het even wennen, maar wel duidelijk.
Braatsche heeft op 21 september 2023 geschreven:
Wat was het gemakkelijker vroeger met aanduidingen als Ford Orion 1.6D GL, Opel Kadett 1.7D, Peugeot 406 3.0 V6, Citroën Xantia 2.1TD Activa of BMW 740D.
hl670aj3b@mozmail.com heeft op 21 september 2023 geschreven:
Het ontbreken van creativiteit bij het verzinnen van modelnamen, vat eigenlijk de saaiheid en zielloosheid van een merk goed samen