Automerken zijn niet klaar om de verbrandingsmotor op te geven. Infiniti bouwt motoren met variabele compressie, Mazda werkt aan een benzine-zelfontbrander en recentelijk patenteerde Audi bijzondere techniek.

De tekeningen tonen een twee-in-een-motor, met twee grote en twee kleine cilinders. Zo kan de motor fungeren als een kleine tweecilinder, een grote tweecilinder of samen als viercilinder, afhankelijk wat het meest efficiënt is. Je zou het zelfs een drie-in-een-motor kunnen noemen.

De patenten zijn voor een viercilinder, maar Audi kan bijvoorbeeld ook kiezen om een tweecilinder te combineren met een VR3. Of twee VR3’s. Een kleine elektromotor kan de overgang naar meer of minder cilinders versoepelen.

Er zit een koppeling op de krukas, waardoor de setjes zuigers zowel los van elkaar als synchroon kunnen draaien. Cilinderuitschakeling is natuurlijk niets nieuws, maar in tegenstelling tot bij de huidige motoren met die techniek, bewegen ongebruikte zuigers hier niet mee. Zodoende is er minder onnodige interne wrijving, en dat scheelt weer brandstof.

Het patent betekent overigens niet dat Audi ook daadwerkelijk dergelijke motoren gaat produceren. Het kan zomaar een proefballonnetje zijn dat nooit opgaat. Het klinkt allemaal ook wel érg ingewikkeld en kwetsbaar. Bovendien voegt het extra gewicht toe. Is het dan toch een van de laatste stuiptrekkingen van de interne verbrandingsmotor? Technisch onderlegde mensen mogen zelf in het patent duiken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear