TopGear reed onlangs de nieuwe Audi Q7 in de binnenkort felbegeerde e-tron 3.0 TDI quattro-uitvoering. In het nummer dat half december uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Audi Q7
Uitvoering: e-tron 3.0 TDI quattro
Locatie: omgeving Madrid
Weersomstandigheden: haast nazomers
Wat reden we?
Audi's nieuwe troef tussen de enorme plug-in hybride SUV's: de Q7 e-tron 3.0 TDI quattro.
Beviel het?
Nou, behoorlijk. Allereerst is het natuurlijk een fijne lobbes om mee onderweg te zijn, zo'n Q7: moeiteloos, geruisloos, een beetje alsof je weer baby bent en veilig in je kinderwagentje ligt te dommelen. Met het verschil dat je iets meer elektronica tot je beschikking hebt. Elektronica die, het moet gezegd, z'n uiterste best doet om je niet de les te lezen of dwars te zitten, maar je juist subtiel en elegant bij te staan. Het resultaat is een hybride die volstrekt natuurlijk aanvoelt, nooit onverwachte of geforceerde fratsen uithaalt. Een hybride, kortom, die je zelfs zou overwegen als er geen immense fiscale voordelen aan zouden kleven.
Nog bijzonderheden?
Wat best bijzonder is, is dat de plug-in Q7 (in Europa althans) een dieselmotor heeft. Jaja, niet per se een handig onderwerp voor een VW-merk op dit moment, maar daar zijn alle grapjes nu wel over gemaakt. Feit is dat de concurrentie, van de Volvo XC90 tot de Mercedes GLE en van de BMW X5 tot in-house-tegenspeler Porsche Cayenne, het allemaal met benzinemotoren moeten doen; toch iets minder efficiënt in zo'n bakbeest (alleen de Volvo komt in de buurt van de opgegeven uitstoot – en bijtelling – van de Q7). Zonder heel erg ons best te doen verbruikten wij over een heuvelachtige en dorpjesrijke testroute van zo'n 100 kilometer slechts iets meer dan vijf liter diesel. Dan waren de accu's van 17,3 kWh – goed voor een elektrische actieradius van 56 kilometer – wel tot op de laatste procent leeg, trouwens. Met dank aan de Predictive Efficiency Assistant, die als taak heeft om de gehele acculading zo effectief mogelijk in te zetten op je geplande route. Dat betekent dat ie bijvoorbeeld een tikje tegen je gaspedaal geeft als er een scherpe bocht of een bebouwde kom aankomt en het een goed idee is om de auto te laten uitrollen. Het werkt voortreffelijk en als je er geen zin in hebt, selecteer je lekker een andere rij-modus. Dynamic bijvoorbeeld: dieselmotor erbij, in totaal 373 pk en 700 Nm tot je beschikking, 0-100 km/u in 6,0 seconden en ondertussen stevig je accu's bijladen. Bochten vindt ie nog steeds niet leuk (dankzij 450 kilo aan hybride-hardware weegt de e-tron bijna 2,5 ton), maar hard ga je alsnog.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De Q7 e-tron is net te laat om in Nederland nog de echt lage bijtelling van 7 procent mee te pakken; begin volgend jaar staat ie bij de dealers. Hij is dan nog altijd zakelijk interessant, want hij staat met z'n 46 g/km aan CO2-uitstoot in het exclusieve rijtje van auto's met 15 procent bijtelling. Vanaf 84.990 euro mag je in Nederland een Q7 e-tron meenemen.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Audi wedt op zo'n beetje alle paarden als het op de toekomst van onze mobiliteit aankomt: plug-in hybrides, volledig elektrische auto's, waterstof, uitstootvrij geproduceerd aardgas, synthetische brandstoffen… Ze hebben overal één of meerdere vingers in de pap. De vroege vruchten van deze toewijding pluk je met deze Q7 e-tron, een van de beter uitgewerkte plug-ins die we zijn tegengekomen. Mag het groot, duur en snel zijn, waarom dan niet slim en zuinig?
Reacties