De dag dat het faillissement van de Lehman Brothers bekend werd en de wereldwijde kredietcrisis werd ingeluid (en kort daarna een algehele economische crisis), was ook de dag dat TopGear voor het eerst in de Audi Q7 V12 TDI reed. Achteraf had Audi een iets beter moment kunnen kiezen voor deze opulente motorisering. Dat was aan het einde van 2008 en in 2009 kwam de auto gelukkig gewoon nog naar de showrooms. Dit betekent dat de Audi Q7 V12 TDI volgend jaar een youngtimer is.
En dat is ergens best grappig, want het kan voor ondernemers financieel gunstiger zijn om een 6,0-liter twaalfcilinder van de zaak te rijden in plaats van een nieuwe elektrische auto. Want als een auto 15 jaar of ouder is, betaal je geen bijtelling meer over de cataloguswaarde, maar over de dagwaarde. En de goedkoopste exemplaren van deze dieselbeuker staan voor minder dan 20.000 euro te koop (niet afgebeeld). Nog leuker: het onderhoud zet je natuurlijk ook gewoon ‘op de zaak’.
Lees ook: Youngtimerregeling 2025: wanneer mag je voordelig een auto van 15 jaar oud rijden?
Is een V12 TDI echt goedkoper dan een EV?
Over de eerste 30.000 euro betaal je bij een nieuwe elektrische auto 17 procent bijtelling. Over elke euro die een elektrische leaseauto duurder is, betaal je 22 procent bijtelling. Als je youngtimer rijdt, betaal je 35 procent bijtelling over de dagwaarde. De bijtelling is hoger in procenten, maar onder de streep zul je minder betalen. Voor de betweters: ja, voor 20.000 euro heb je in Nederland net een Dacia Spring en die zal dus nog wel goedkoper zijn om te leasen.
Maar we moeten wel appels met appels vergelijken. Of in ieder geval niet appels met een halve gekneusde druif. Wil je een beetje leuke elektrische SUV, dan ben je minimaal 40.000 euro kwijt. En dan rij je nog wel een paar klasses lager dan een Q7. Maar zelfs dan ben je qua bijtelling per maand al meer kwijt dan een Audi Q7 V12 TDI met een dagwaarde van 20.000 euro.
Overigens zijn er ook genoeg Q7’s met V12 te vinden die duurder zijn dan 20.000 euro. Als jij er eentje koopt voor 50.000 euro en de dagwaarde ligt ook rond die koers, dan betaal je dus meer eurootjes aan bijtelling per maand. En dan is er nog zoiets als de BTW-correctie; die kan ook fors oplopen. Ga even met je boekhouder in gesprek over deze leuke youngtimer voordat je er eentje koopt.
Is een Audi Q7 V12 TDI snel?
De twaalfcilinder is goed voor 500 pk. Neem een gewicht van 2.635 kilo, een verbruik van 11,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 298 g/km. Een tijd van 0 naar 100 km/u van 5,5 seconden, en een Nederlandse basisprijs van 211.280 euro. Dat was dan vóór je nog eens 50 mille aftikte voor opties als de glimmende 21-inch velgen, een waar woud aan walnotenhout en de even briljante als onpraktische, motorjacht-achtige houten vloer in de bagageruimte.
Leroy heeft op 7 december 2024 geschreven:
Bjorn, als zelfstandige aankomen in je huurbak wordt hier in Nederlander niet op prijs gesteld. In België neemt iedereen een “abonnementje” op een auto. Wij kopen liever zelf en scheppen niet op met huurcontracten.
Björn heeft op 6 december 2024 geschreven:
Als zelfstandige bij een klant aankomen met een vijfdehands Audi met 4 ton op de teller is naar mijn mening een armoedzaaier. Gewoon nieuw leasen op 4 jaar, lichte vracht dus laag in wegenbelasting, in België dan toch.