Vroeger was het allemaal niet zo lastig. Aan de badge kon je precies zien wat de motorinhoud was en of het een diesel- of benzinemotor was. Toen kwamen de turbo’s en waren er ineens verschillende vermogens voor dezelfde motorinhoud. Toen de PHEV’s en de EV’s kwamen, was het einde helemaal zoek. Om het nog wat verwarrender te maken heet de Audi e-tron vanaf nu Audi Q8 e-tron.
De Audi Q8 was tot vandaag de iets sportievere en net iets minder praktische broer van de Q7. Deze kon je alleen bestellen met een benzine- of dieselmotor. De Audi e-tron was gewoon een elektrische SUV. Maar sinds de introductie van de eerste EV van Audi is ‘e-tron’ meer een toevoeging geworden voor EV’s – kijk maar naar de Audi Q4 e-tron. Nee, dat dat op een goed moment verwarrend zou worden, zag echt niemand aankomen. Irritant genoeg staat ‘e-tron’ bij de Audi e-tron GT dan weer in het midden, maar dat even terzijde. De plug-in hybrides heten nu overigens ‘TFSI e’.
Waarom geen Audi Q7 e-tron?
Wil je het nog nét iets verwarrender? Als je het ons vraagt, zou de normale Q8 e-tron eigenlijk de Q7 e-tron moeten heten. Dan zouden ze de versie met de aflopende daklijn gewoon Q8 kunnen noemen, in plaats van Audi Q8 Sportback e-tron.
Wat – oprecht – wel een stuk begrijpelijker is, is de benaming van de sportieve modellen. De snellere versies heten nu Audi SQ8 e-tron en Audi SQ8 Sportback e-tron. En nee, er is nog geen Audi RS Q8 e-tron. De andere versies krijgen de gebruikelijke willekeurige cijfertjes in de benaming om de rangorde qua vermogen aan te geven, dus Audi Q8 55 e-tron en Q8 50 e-tron.
Specificaties Audi Q8 e-tron en SQ8 e-tron
De naamsverandering komt niet uit de lucht vallen, want vandaag toont Audi de vernieuwde versies van de SUV. Deze zijn vanbuiten iets aangepast en rijden iets verder op een lading. De Q8 e-tron 50 krijgt 340 pk en 664 Nm en haalt nu ongeveer 500 kilometer. De 55 krijgt hetzelfde koppel, maar 408 pk vermogen – ook uit twee elektromotoren – en komt ongeveer 600 kilometer ver voor hij moet worden bijgeladen.
De Audi SQ8 krijgt 500 pk en 973 Nm. Deze power komt uit drie elektromotoren. Als je rustig aan doet, moet je zo’n 500 kilometer kunnen halen op één acculading. De topsnelheid is 210 km/u. De accu van de SQ8 en 55 meet 106 kWh en die van de instapper is 89 kWh. Dit is net iets meer (netto-capaciteit) dan het uitgaande model.
Verder zou de koets van de Audi Q8 e-tron iets aerodynamischer zijn dan die van de eerste e-tron en kan er sneller geladen worden. Ook zijn de elektromotoren efficiënter en zijn het onderstel en de software die het aanstuurt geoptimaliseerd voor een betere wegligging. De prijzen voor Nederland worden in een later stadium bekendgemaakt.
Reacties