
Vroeger was het allemaal niet zo lastig. Aan de badge kon je precies zien wat de motorinhoud was en of het een diesel- of benzinemotor was. Toen kwamen de turbo’s en waren er ineens verschillende vermogens voor dezelfde motorinhoud. Toen de PHEV’s en de EV’s kwamen, was het einde helemaal zoek. Om het nog wat verwarrender te maken heet de Audi e-tron vanaf nu Audi Q8 e-tron.
De Audi Q8 was tot vandaag de iets sportievere en net iets minder praktische broer van de Q7. Deze kon je alleen bestellen met een benzine- of dieselmotor. De Audi e-tron was gewoon een elektrische SUV. Maar sinds de introductie van de eerste EV van Audi is ‘e-tron’ meer een toevoeging geworden voor EV’s – kijk maar naar de Audi Q4 e-tron. Nee, dat dat op een goed moment verwarrend zou worden, zag echt niemand aankomen. Irritant genoeg staat ‘e-tron’ bij de Audi e-tron GT dan weer in het midden, maar dat even terzijde. De plug-in hybrides heten nu overigens ‘TFSI e’.
Waarom geen Audi Q7 e-tron?
Wil je het nog nét iets verwarrender? Als je het ons vraagt, zou de normale Q8 e-tron eigenlijk de Q7 e-tron moeten heten. Dan zouden ze de versie met de aflopende daklijn gewoon Q8 kunnen noemen, in plaats van Audi Q8 Sportback e-tron.
Wat – oprecht – wel een stuk begrijpelijker is, is de benaming van de sportieve modellen. De snellere versies heten nu Audi SQ8 e-tron en Audi SQ8 Sportback e-tron. En nee, er is nog geen Audi RS Q8 e-tron. De andere versies krijgen de gebruikelijke willekeurige cijfertjes in de benaming om de rangorde qua vermogen aan te geven, dus Audi Q8 55 e-tron en Q8 50 e-tron.
Specificaties Audi Q8 e-tron en SQ8 e-tron
De naamsverandering komt niet uit de lucht vallen, want vandaag toont Audi de vernieuwde versies van de SUV. Deze zijn vanbuiten iets aangepast en rijden iets verder op een lading. De Q8 e-tron 50 krijgt 340 pk en 664 Nm en haalt nu ongeveer 500 kilometer. De 55 krijgt hetzelfde koppel, maar 408 pk vermogen – ook uit twee elektromotoren – en komt ongeveer 600 kilometer ver voor hij moet worden bijgeladen.
De Audi SQ8 krijgt 500 pk en 973 Nm. Deze power komt uit drie elektromotoren. Als je rustig aan doet, moet je zo’n 500 kilometer kunnen halen op één acculading. De topsnelheid is 210 km/u. De accu van de SQ8 en 55 meet 106 kWh en die van de instapper is 89 kWh. Dit is net iets meer (netto-capaciteit) dan het uitgaande model.
Verder zou de koets van de Audi Q8 e-tron iets aerodynamischer zijn dan die van de eerste e-tron en kan er sneller geladen worden. Ook zijn de elektromotoren efficiënter en zijn het onderstel en de software die het aanstuurt geoptimaliseerd voor een betere wegligging. De prijzen voor Nederland worden in een later stadium bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
