
Ja, je leest het goed, het is geen geintje en we zijn bloedserieus: Audi komt naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met een dieselversie van de R8. Dit nieuws hebben we niet uit onze duim gezogen, maar gelezen in het doorgaans goed ingelichte Duitse automagazine Auto, Motor Und Sport. Verder lazen we in hetzelfde bericht dat de diesel-R8 tijdens de autoshow van Detroit te zien zal zijn als conceptmodel met de motor van de Q7 V12 TDI onder de glazen motorkap. Dat is goed nieuws, want als deze krachtbron daadwerkelijk geleverd zal worden in de R8, dan kunnen we rekenen op een vermogen van 500 pk en een koppel van ruim 1.000 Nm – én een verantwoord verbruik van ongeveer 1 op 10.
Bovenstaande klinkt natuurlijk allemaal heel leuk en aardig, maar dat is het wat ons betreft niet. Het idee van een superauto met een dieselmotor stoot ons een beetje tegen de borst. Het met elkaar verenigen van twee uitersten – of tegenpolen – is toch gewoon een gevalletje ‘serieus vloeken in de kerk’, of zeg maar gerust: een uitgebreide scheldkanonnade in het heilige huis van jeweetwelwie? Kortom, wat ons betreft hoort het gewoon niet, een dieselmotor in een superauto.
Toch is de kans groot dat de duivels van Audi het gaan doen. Op zich zou dat niet zo vreemd zijn, want het merk heeft geschiedenis geschreven met de R10-dieselracer en de R8 V12 TDI past daarom wel in het plaatje bij Audi. Maar goed, wij zien veel liever de R8 met de V10 van de Lamborghini Gallardo komen, tenminste een échte supersportauto. Wat jullie?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Dit is de snelste kruiwagen ter wereld (en dat idee ontstond uiteraard in de kroeg)

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Moet iedereen één auto moeten kopen die ze eigenlijk helemaal niet interessant vinden?

Wij willen geen Chinese luxemerken, maar in China willen ze die van ons niet

Waarom ‘Full Options’ bij een autoadvertentie eigenlijk altijd een misplaatste opmerking is
