
Prima als je met de Porsche 911 wilt concurreren, maar dan zul je je auto toch ook in 738 varianten moeten uitbrengen. Na de versie met V8- en V10-motor is Audi aardig op weg, want nu komen ze met de nieuwe lichtgewicht R8 GT.
Maar liefst 100 kg is er bespaard ten opzichte van de standaard auto. Die winst is bijvoorbeeld gehaald door lichter staal, een achterruit van polycarbonaat, een dunnere voorruit (wil je dat?) en verschillende koolstofvezel carrosserieonderdelen. Zelfs de vloerbekleding is bijna 8 kg lichter. Dat het ding zo sportief is, mag je natuurlijk best zien; daarom heeft ie ook wat extra luchtopeningen en een leuke splitter vooraan. Vind je dat niet spectaculair genoeg, dan kun je ook nog voor een racepakket kiezen, compleet met rolkooi, vierpuntsgordels en brandblusser.
Ook in de motorruimte is het extra feest. De R8 GT heeft namelijk de bekende V10-motor aan boord, met wat extra pep. Van de 560 stuks hoeft elke pk slechts 2,72 kg mee te slepen. Dat vertaalt zich in een sprint van 0 naar 100 in 3,6 seconden en een top van 320 km/u. Dat klinkt allemaal heel bijzonder, en dat is het ook: er worden slechts 333 exemplaren gemaakt.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
