
Prima als je met de Porsche 911 wilt concurreren, maar dan zul je je auto toch ook in 738 varianten moeten uitbrengen. Na de versie met V8- en V10-motor is Audi aardig op weg, want nu komen ze met de nieuwe lichtgewicht R8 GT.
Maar liefst 100 kg is er bespaard ten opzichte van de standaard auto. Die winst is bijvoorbeeld gehaald door lichter staal, een achterruit van polycarbonaat, een dunnere voorruit (wil je dat?) en verschillende koolstofvezel carrosserieonderdelen. Zelfs de vloerbekleding is bijna 8 kg lichter. Dat het ding zo sportief is, mag je natuurlijk best zien; daarom heeft ie ook wat extra luchtopeningen en een leuke splitter vooraan. Vind je dat niet spectaculair genoeg, dan kun je ook nog voor een racepakket kiezen, compleet met rolkooi, vierpuntsgordels en brandblusser.
Ook in de motorruimte is het extra feest. De R8 GT heeft namelijk de bekende V10-motor aan boord, met wat extra pep. Van de 560 stuks hoeft elke pk slechts 2,72 kg mee te slepen. Dat vertaalt zich in een sprint van 0 naar 100 in 3,6 seconden en een top van 320 km/u. Dat klinkt allemaal heel bijzonder, en dat is het ook: er worden slechts 333 exemplaren gemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Je moet twee keer kijken waarom de vraag van deze Mazda-rijder niet zo snugger is

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten
