Prima als je met de Porsche 911 wilt concurreren, maar dan zul je je auto toch ook in 738 varianten moeten uitbrengen. Na de versie met V8- en V10-motor is Audi aardig op weg, want nu komen ze met de nieuwe lichtgewicht R8 GT.

Maar liefst 100 kg is er bespaard ten opzichte van de standaard auto. Die winst is bijvoorbeeld gehaald door lichter staal, een achterruit van polycarbonaat, een dunnere voorruit (wil je dat?) en verschillende koolstofvezel carrosserieonderdelen. Zelfs de vloerbekleding is bijna 8 kg lichter. Dat het ding zo sportief is, mag je natuurlijk best zien; daarom heeft ie ook wat extra luchtopeningen en een leuke splitter vooraan. Vind je dat niet spectaculair genoeg, dan kun je ook nog voor een racepakket kiezen, compleet met rolkooi, vierpuntsgordels en brandblusser.

Ook in de motorruimte is het extra feest. De R8 GT heeft namelijk de bekende V10-motor aan boord, met wat extra pep. Van de 560 stuks hoeft elke pk slechts 2,72 kg mee te slepen. Dat vertaalt zich in een sprint van 0 naar 100 in 3,6 seconden en een top van 320 km/u. Dat klinkt allemaal heel bijzonder, en dat is het ook: er worden slechts 333 exemplaren gemaakt.

Reacties