Audi is vastbesloten van de komende Salon van Genève een onvergetelijk evenement voor liefhebbers van fraaie snelle auto's te maken. Het komt niet alleen met de schitterende Prologue Avant naar Zwitserland, maar neemt ook de nagelnieuwe R8 mee! 

Qua uiterlijk is de R hooguit evolutionair anders dan zijn voorganger. Alle lijnen en luchthapper zijn in hoge mate herkenbaar, al zijn ze duidelijk aangescherpt, is het front een stuk rechtlijniger en worden de 'sideblades' nu onderbroken door de carrosserie. Geen enorme stijlbreuk met het verleden dus, maar laten we wel zijn: dat was met zo veel eigenheid ook nergens voor nodig. 

Qua motor kun je kiezen uit een V10 of een V10: de 'gewone' versie levert 540 pk en knalt, na in 3,5 seconde de 100 km/-grens te hebben doorbroken, door naar 323 km/u, mocht je daar trek in hebben. De doorgefokte en heel inventief 'Plus' genoemde topversie doet daar doodleuk nog 70 pk bij, haalt 0,3 seconden van de sprinttijd af en verhoogt de top met 7 heuse kilometers per uur. Lamborghini zal het niet leuk vinden dat de Plus exact even sterk is als de Huracan (die dan ook precies dezelfde motor heeft), maar hé: die zijn eigendom van Audi en moeten dus niet zeuren. Dankzij veel aliuminium en hip CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) is de nieuwe R8 zo'n 15 procent lichter dan de vorige.

Een radicaal andere en spannende nieuwe versie van de R8 is de e-Tron. Die is volledig elektrisch, heeft 460 pk vermogen en een beuls-koppel van 920 Nm (bij de V10's is dat 540 en 560 Nm). Hij sprint naar 100 km/u in 3,9 seconden en houdt het bij een normalere rijstijl maximaal 450 kilometer vol. Zijn top is 210 km/u of, op aanvraag 250 km/u, maar dan ben je waarschijnlijk na een rondje Ring Amsterdam wel door je batterijen heen. Audi meldt tussen neus en lippen door trouwens deze aandrijflijn binnenkort ook onder 'een sedan' te gaan schroeven, dus Tesla kan z'n borst (eindelijk) gaan natmaken.

Binnenin is de R8 weer een feest van typisch Audiaans minimalisme: geen groot scherm in de middenconsole; je neemt alle info maar lekker tot je via het op alle mogelijke manieren programmeerbare scherm achter het stuur.  

Prijzen zijn nog niet bekend (behalve de Duitse, maar daar heb je toch niks aan), wél dat de nieuwe R8 in de zomer leverbaar wordt.

 

Reacties