Audi R8: meer en mooier

Sommige auto’s zijn zo fraai dat we niet gedacht hadden dat ze nog mooier konden worden. Waaruit maar weer blijkt dat ook wij de wijsheid niet in pacht hebben. Want verrek als het niet waar is: de nieuwe Audi R8 is nog mooier dan zijn voorganger. En sterker – soms.

Wat een paar led-koplampen al niet kunnen doen! Niet dat we het ‘oude’ front van de R8 niet mooi vonden, maar gompie: dit oogt meteen wel een hele klap stoerder, gemener en sneller. Audi maakt hier als geen ander gebruik van een van de enorme voordelen van die lichttechnologie: omdat het allemaal veel compacter kan, heb je niet meer van die grote ‘ins blaue hinein’-units, maar volstaan een paar slanke balkjes. Ook aan de achterkant is de verlichting nu geheel van leds, waardoor die luchtopeningen nu nog meer ogen alsof ze in één hap een tornado kunnen verslinden.

Ook leuk: de motoren zijn aangepast en (dus) sterker en schoner geworden. Niet heel veel hoor: de 4,2-liter V8 krijgt er 10 pk bij en brult er nu 430 pk uit, de V10 houdt zijn 525 pk, maar krijgt er een opgepimpt broertje bij dat 550 pk levert en alleen gemonteerd wordt in de coupé, die dan heel inventief R8 Plus heet. Hoe hard dat gaat? Érg: 0-100 in 3,5 seconden en dan door naar een top van 317 km/u. Toch mooi respectievelijk 0,1 seconde en 3 km/u harder dan de reguliere V10. Met de V8 doe je het trouwens ook allerminst verkeerd: de 0-100 is in amper 4,3 seconden historie en 300 km/u is een respectabele top. Dit overigens ook met dank aan de nieuwe zeventraps DSG-bak, die de oude gerobotiseerde handbak van Lambo naar de eeuwige transmissievelden verwijst. Puristen zullen blij zijn dat de handbak gewoon in het programma blijft.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken