
Sommige auto’s zijn zo fraai dat we niet gedacht hadden dat ze nog mooier konden worden. Waaruit maar weer blijkt dat ook wij de wijsheid niet in pacht hebben. Want verrek als het niet waar is: de nieuwe Audi R8 is nog mooier dan zijn voorganger. En sterker – soms.
Wat een paar led-koplampen al niet kunnen doen! Niet dat we het ‘oude’ front van de R8 niet mooi vonden, maar gompie: dit oogt meteen wel een hele klap stoerder, gemener en sneller. Audi maakt hier als geen ander gebruik van een van de enorme voordelen van die lichttechnologie: omdat het allemaal veel compacter kan, heb je niet meer van die grote ‘ins blaue hinein’-units, maar volstaan een paar slanke balkjes. Ook aan de achterkant is de verlichting nu geheel van leds, waardoor die luchtopeningen nu nog meer ogen alsof ze in één hap een tornado kunnen verslinden.
Ook leuk: de motoren zijn aangepast en (dus) sterker en schoner geworden. Niet heel veel hoor: de 4,2-liter V8 krijgt er 10 pk bij en brult er nu 430 pk uit, de V10 houdt zijn 525 pk, maar krijgt er een opgepimpt broertje bij dat 550 pk levert en alleen gemonteerd wordt in de coupé, die dan heel inventief R8 Plus heet. Hoe hard dat gaat? Érg: 0-100 in 3,5 seconden en dan door naar een top van 317 km/u. Toch mooi respectievelijk 0,1 seconde en 3 km/u harder dan de reguliere V10. Met de V8 doe je het trouwens ook allerminst verkeerd: de 0-100 is in amper 4,3 seconden historie en 300 km/u is een respectabele top. Dit overigens ook met dank aan de nieuwe zeventraps DSG-bak, die de oude gerobotiseerde handbak van Lambo naar de eeuwige transmissievelden verwijst. Puristen zullen blij zijn dat de handbak gewoon in het programma blijft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in
