
Sommige auto’s zijn zo fraai dat we niet gedacht hadden dat ze nog mooier konden worden. Waaruit maar weer blijkt dat ook wij de wijsheid niet in pacht hebben. Want verrek als het niet waar is: de nieuwe Audi R8 is nog mooier dan zijn voorganger. En sterker – soms.
Wat een paar led-koplampen al niet kunnen doen! Niet dat we het ‘oude’ front van de R8 niet mooi vonden, maar gompie: dit oogt meteen wel een hele klap stoerder, gemener en sneller. Audi maakt hier als geen ander gebruik van een van de enorme voordelen van die lichttechnologie: omdat het allemaal veel compacter kan, heb je niet meer van die grote ‘ins blaue hinein’-units, maar volstaan een paar slanke balkjes. Ook aan de achterkant is de verlichting nu geheel van leds, waardoor die luchtopeningen nu nog meer ogen alsof ze in één hap een tornado kunnen verslinden.
Ook leuk: de motoren zijn aangepast en (dus) sterker en schoner geworden. Niet heel veel hoor: de 4,2-liter V8 krijgt er 10 pk bij en brult er nu 430 pk uit, de V10 houdt zijn 525 pk, maar krijgt er een opgepimpt broertje bij dat 550 pk levert en alleen gemonteerd wordt in de coupé, die dan heel inventief R8 Plus heet. Hoe hard dat gaat? Érg: 0-100 in 3,5 seconden en dan door naar een top van 317 km/u. Toch mooi respectievelijk 0,1 seconde en 3 km/u harder dan de reguliere V10. Met de V8 doe je het trouwens ook allerminst verkeerd: de 0-100 is in amper 4,3 seconden historie en 300 km/u is een respectabele top. Dit overigens ook met dank aan de nieuwe zeventraps DSG-bak, die de oude gerobotiseerde handbak van Lambo naar de eeuwige transmissievelden verwijst. Puristen zullen blij zijn dat de handbak gewoon in het programma blijft.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Dit is de eerste legale elektrische step voor Nederland (en dit kost ie)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Je kunt deze week een brief van de politie ontvangen (en dat is nog erger dan een boete)
