
Een volmondig ‘Nein’ klonk vorig jaar november, toen we tijdens tijdens de introductie van de vernieuwde R8 vroegen of er van deze generatie ook een RWS zou komen. Ze zitten nu vast te gniffelen in Ingolstadt, want technisch gezien logen ze geen woord. Aanschouw de nieuwe Audi R8 RWD, de nieuwste versie van de RWS, maar dan met een andere achterletter. Het is een Audi R8 V10 zonder vierwielaandrijving, en met achterwielaandrijving.
Wat maakt de Audi R8 RWD zo bijzonder?
Het is de minst Audi-achtige Audi van dit moment. Want achterwielaandrijving in een Audi, wie had dat tien jaar geleden gedacht? De vorige gelimiteerde serie was een dermate groot succes, dat Audi het spannendste model van deze eeuw permanent opneemt in het gamma. De 5,2-liter V10 produceert 540 pk en 540 Nm koppel, dat via een zeventraps automaat (inderdaad, flipper op met je handbak) dus niet deels ook naar de voorwielen wordt gejaagd. De Coupé schiet in 3,7 seconden naar 100 km/u, de Spyder in 3,8 seconden.
De Audi R8 RWD is daarmee 20 pk minder krachtig dan de reguliere Audi R8 V10 met vierwielaandrijving, en hij is 0,3 seconden langzamer. Door het gebrek aan aandrijfassen en een differentieel tussen de voorwielen, weegt de achterwielaandrijver 65 kilo minder. Het gewicht is 1.595 kilo voor de dichte versie, de open versie weegt 1.695 kilo, waarvan bij beide versies 60 procent van het gewicht op de achteras ligt.
Audi R8 RWD: de prijzen
Update 11 november 2019: De coupéversie van de Audi R8 RWD koop je in Nederland vanaf 225.595 euro. De prijzen voor de Spyder beginnen bij 241.055 euro. Begin 2020 verschijnt de achterwielaandrijver in de showrooms.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koningsdagdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)
