Een volmondig ‘Nein’ klonk vorig jaar november, toen we tijdens tijdens de introductie van de vernieuwde R8 vroegen of er van deze generatie ook een RWS zou komen. Ze zitten nu vast te gniffelen in Ingolstadt, want technisch gezien logen ze geen woord. Aanschouw de nieuwe Audi R8 RWD, de nieuwste versie van de RWS, maar dan met een andere achterletter. Het is een Audi R8 V10 zonder vierwielaandrijving, en met achterwielaandrijving.
Wat maakt de Audi R8 RWD zo bijzonder?
Het is de minst Audi-achtige Audi van dit moment. Want achterwielaandrijving in een Audi, wie had dat tien jaar geleden gedacht? De vorige gelimiteerde serie was een dermate groot succes, dat Audi het spannendste model van deze eeuw permanent opneemt in het gamma. De 5,2-liter V10 produceert 540 pk en 540 Nm koppel, dat via een zeventraps automaat (inderdaad, flipper op met je handbak) dus niet deels ook naar de voorwielen wordt gejaagd. De Coupé schiet in 3,7 seconden naar 100 km/u, de Spyder in 3,8 seconden.
De Audi R8 RWD is daarmee 20 pk minder krachtig dan de reguliere Audi R8 V10 met vierwielaandrijving, en hij is 0,3 seconden langzamer. Door het gebrek aan aandrijfassen en een differentieel tussen de voorwielen, weegt de achterwielaandrijver 65 kilo minder. Het gewicht is 1.595 kilo voor de dichte versie, de open versie weegt 1.695 kilo, waarvan bij beide versies 60 procent van het gewicht op de achteras ligt.
Audi R8 RWD: de prijzen
Update 11 november 2019: De coupéversie van de Audi R8 RWD koop je in Nederland vanaf 225.595 euro. De prijzen voor de Spyder beginnen bij 241.055 euro. Begin 2020 verschijnt de achterwielaandrijver in de showrooms.
Reacties