
Wat is het enige dat ontbreekt bij de huidige generatie Audi R8 V10? Vermogen niet per se, maar dat zit bij dit exemplaar ook wel snor. Nee, het is de handbak. Van deze generatie bestaat geen Audi R8 V10 met handbak. Voorgaande generaties (en de Gallardo) hadden wel een roerstok, dus technisch zou het mogelijk moeten zijn. Gelukkig zijn er mensen als Kevin Howeth.
Howeth is de oprichter en mede-eigenaar van Underground Racing en legde onlangs de laatste hand aan deze Audi R8 V10 met handbak. Hij nam één van de 222 speciale Decennium-uitvoeringen en sleutelde de automaat onder de auto vandaan. De nieuwe zesbak komt gewoon bij Audi vandaan. Een zeldzame Decennium mét een handbak zou voor velen al voldoende zijn, maar de bouwer van de snelste Lambo’s op aarde ging nog een stap verder.
De Audi R8 V10 met handbak produceert nu 1.500 pk
Wie uit ongeduld al door de bovenstaande galerij was gebladerd, zag al de twee flinke turbo’s hangen aan de bips van de R8. Aan de beademing moet de 5,2-liter V10 ruim 1.500 pk produceren op brandstof met een hoog octaangetal. Het vermogen gaat naar alle wielen, zoals je van de R8 gewend bent. Uiteraard zijn er een hoop onderdelen verstevigd om de toename van power aan te kunnen. Om het af te maken, monteert Underground Racing centerlock-wielen van de Huracán Performante.
Deze Audi R8 V10 met handbak gaat naar ene ‘Danny uit Dallas’, maar Underground Racing bouwt graag nog een R8 of Huracán om met turbo’s of een handbak. Het enige wat wij nog zouden toevoegen, is een draaiknop om het vermogen iets te beperken. Gewoon, voor als het regent of sneeuwt, of voor als je niet bij een racebenzinepomp in de buurt bent. De prijs voor de turbokit van Underground Racing ligt rond de 120.000 euro.


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
