Wat is het enige dat ontbreekt bij de huidige generatie Audi R8 V10? Vermogen niet per se, maar dat zit bij dit exemplaar ook wel snor. Nee, het is de handbak. Van deze generatie bestaat geen Audi R8 V10 met handbak. Voorgaande generaties (en de Gallardo) hadden wel een roerstok, dus technisch zou het mogelijk moeten zijn. Gelukkig zijn er mensen als Kevin Howeth.
Howeth is de oprichter en mede-eigenaar van Underground Racing en legde onlangs de laatste hand aan deze Audi R8 V10 met handbak. Hij nam één van de 222 speciale Decennium-uitvoeringen en sleutelde de automaat onder de auto vandaan. De nieuwe zesbak komt gewoon bij Audi vandaan. Een zeldzame Decennium mét een handbak zou voor velen al voldoende zijn, maar de bouwer van de snelste Lambo’s op aarde ging nog een stap verder.
De Audi R8 V10 met handbak produceert nu 1.500 pk
Wie uit ongeduld al door de bovenstaande galerij was gebladerd, zag al de twee flinke turbo’s hangen aan de bips van de R8. Aan de beademing moet de 5,2-liter V10 ruim 1.500 pk produceren op brandstof met een hoog octaangetal. Het vermogen gaat naar alle wielen, zoals je van de R8 gewend bent. Uiteraard zijn er een hoop onderdelen verstevigd om de toename van power aan te kunnen. Om het af te maken, monteert Underground Racing centerlock-wielen van de Huracán Performante.
Deze Audi R8 V10 met handbak gaat naar ene ‘Danny uit Dallas’, maar Underground Racing bouwt graag nog een R8 of Huracán om met turbo’s of een handbak. Het enige wat wij nog zouden toevoegen, is een draaiknop om het vermogen iets te beperken. Gewoon, voor als het regent of sneeuwt, of voor als je niet bij een racebenzinepomp in de buurt bent. De prijs voor de turbokit van Underground Racing ligt rond de 120.000 euro.
Reacties