
TopGear reed zojuist de vernieuwde Audi R8. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Audi R8
Uitvoering: 5.2 FSI V10 Plus
Locatie: Rimini Italië (circuit en openbare weg)
Weersomstandigheden: ronduit slecht
Wat reden we?
De vernieuwde Audi R8. We stuurden zowel met de 4.2 FSI V8 met 430 pk (leuk), de 5.2 FSI V10 met 525 pk (leuker) en de 5.2 FSI V10 Plus met 550 pk (leukst)
Beviel het?
Nee, totaal niet. Grapje. Hoewel. Het was snertweer in Italië en terwijl wij met de V10 Plus op het circuit van Rimini los mochten, brak de hel ook los. Slagregens, een drijfnatte baan: ook vierwielaandrijving helpt dan niet heel veel om snel te rijden. Laten we zeggen dat het net genoeg is om de auto heel te houden. Maar leuk was het zeker.
Nog bijzonderheden?
Ja en nee. Uiterlijk is de R8 nagenoeg hetzelfde gebleven, dat had wat ons betreft wel wat nadrukkelijker mogen veranderen. Aan de andere kant, waarom iets wijzigen dat al fraai is? Belangrijkste verandering is de versnellingsbak: voorheen was dat een R-tronic met enkele koppeling en die schakelde wat trager. Nu ligt er een aangepaste S-tronic met dubbele koppeling in en die is razendsnel. Dus eigenlijk is de R8 nu nog perfecter.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Drie modellen dus, de V8, de V10 en de V10 Plus, allen ook als Spider te krijgen. De V8 wordt standaard met een handbak geleverd – ook niet verkeerd. De prijs start bij 176.940 euro en daarmee concurreert ie met de Porsche 911 Carrera 4S.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Gewoon top. Vooral de V10 Plus die in 3,5 seconden van 0 naar 100 vliegt en een top van 317 km/u per uur haalt. Al hebben we beide waarden niet kunnen verifiëren, dat snap je.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?
