
TopGear reed zojuist de vernieuwde Audi R8. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Audi R8
Uitvoering: 5.2 FSI V10 Plus
Locatie: Rimini Italië (circuit en openbare weg)
Weersomstandigheden: ronduit slecht
Wat reden we?
De vernieuwde Audi R8. We stuurden zowel met de 4.2 FSI V8 met 430 pk (leuk), de 5.2 FSI V10 met 525 pk (leuker) en de 5.2 FSI V10 Plus met 550 pk (leukst)
Beviel het?
Nee, totaal niet. Grapje. Hoewel. Het was snertweer in Italië en terwijl wij met de V10 Plus op het circuit van Rimini los mochten, brak de hel ook los. Slagregens, een drijfnatte baan: ook vierwielaandrijving helpt dan niet heel veel om snel te rijden. Laten we zeggen dat het net genoeg is om de auto heel te houden. Maar leuk was het zeker.
Nog bijzonderheden?
Ja en nee. Uiterlijk is de R8 nagenoeg hetzelfde gebleven, dat had wat ons betreft wel wat nadrukkelijker mogen veranderen. Aan de andere kant, waarom iets wijzigen dat al fraai is? Belangrijkste verandering is de versnellingsbak: voorheen was dat een R-tronic met enkele koppeling en die schakelde wat trager. Nu ligt er een aangepaste S-tronic met dubbele koppeling in en die is razendsnel. Dus eigenlijk is de R8 nu nog perfecter.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Drie modellen dus, de V8, de V10 en de V10 Plus, allen ook als Spider te krijgen. De V8 wordt standaard met een handbak geleverd – ook niet verkeerd. De prijs start bij 176.940 euro en daarmee concurreert ie met de Porsche 911 Carrera 4S.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Gewoon top. Vooral de V10 Plus die in 3,5 seconden van 0 naar 100 vliegt en een top van 317 km/u per uur haalt. Al hebben we beide waarden niet kunnen verifiëren, dat snap je.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
